Hanna Meretojan esikoisromaani Elotulet kertoo ystäväjoukosta, joka kokoontuu illanviettoon mökille. Joukon kokoonkutsuja on sairastunut vakavasti ja tämä tieto tuo tapaamiseen oman sävynsä ja nostaa pintaan aiheita ja asioita, jotka muuten olisivat jääneet salaisuuksiksi.
Teos on vahvasti omaelämäkerrallinen, joten oli mielenkiintoista kuulla, mitä Meretoja siitä itse ajatteli. Haastattelin Hanna Meretojaa sähköpostitse heinäkuussa 2022.
Mistä Elotulet sai alkunsa? Mitä halusit sillä sanoa?
Romaania ei olisi syntynyt – ainakaan tässä muodossa – ilman eksistentiaalista kriisiä, jonka kävin läpi saatuani syöpädiagnoosin vuonna 2019. Halusin romaanissa käsitellä hädän ja suistumisen kokemusta, ajan hajoamista, heräämistä hallinnan illuusiosta olemassaolon perustavaan sattumanvaraisuuteen.
Kaikki alut ovat kuitenkin suhteellisia – sitäkin käsittelen Elotulissa: vaikeutta tarinallistaa sellaista millä ei ole selkeää alkua tai loppua. Jossain mielessä romaani on varmaankin ollut tekeillä lapsuudestani asti. Olen pienestä pitäen kirjoittanut, ja lähdin opiskelemaan kirjallisuutta, koska halusin kirjailijaksi.
Jo vuosikausia ennen sairastumistani olin hahmotellut romaania, jossa ystäväporukka kokoontuu saareen jakamaan lempitarinoitaan merestä. Se tahtoi aina jäädä muiden projektien jalkoihin, enkä koskaan puhunut siitä kenellekään. Kirjoitin häpeillen ja salaa. Muut kiireet ja itseluottamuksen puute estivät keskittymästä siihen pitkäjänteisesti. Vasta syöpä pysäytti ja havahdutti siihen, että monet asiat, joita siirrämme tuonnemmas, eivät koskaan toteudu.
En tiennyt miten kauan minulla on aikaa jäljellä, ja yhtäkkiä minulle oli täysin selvää, että haluan käyttää jäljellä olevan aikani romaanin kirjoittamiseen (sen lisäksi, että keskityn minulle tärkeiden ihmisten kanssa olemiseen). Hädän ja järkytyksen kokemus ajoi minut ylivireystilaan, joka oli minulle vähän yllättäen erittäin luova tila. Kirjoitin hyvin intensiivisesti noin vuoden aikana ensimmäisen version romaanista, sen jälkeen sitä hiottiin kustantamon kanssa.
Heti sairastuttuani pidin syöpäpäiväkirjaa, ja melko pian aloin kokeilla kirjoittaa sairastumisen kokemuksesta kolmannessa persoonassa, kuin kaikki se tapahtuisi romaanin henkilöhahmolle. Sitten tuo teksti alkoi sulautua yhteen aiemmin hahmottelemani meritarinoita käsittelevän romaaniaihion kanssa. Syntyi yhdenillanromaani, jonka päähenkilö on juuri saanut kuulla olevansa vakavasti sairas, ja illan kuluessa tämä paljastuu vieraille. Kuoleman läheisyys antaa koko illalle vahvan latauksen ja tuo kerrontaan intensiivisen vireen.
Toivon, että romaani puhuu puolestaan, enkä usko, että romaanin sisältöä voi tiivistää johonkin yhteen asiaan, jonka olisin halunnut sillä välittää. Sen merkitykset muodostuvat tekstin ja lukijoiden välisessä dialogissa. Mutta itselleni tärkeitä asioita romaanissa ovat muun muassa ajatus ihmisestä osana veden kiertokulkua, hetkellisen ja pysyvän jännite, yksityisen hädän kietoutuminen globaaleihin hätätiloihin (pandemiaan ja ympäristökriisiin) sekä terveyden ja sairauden vastakkainasettelun purkaminen: se, miten vakava sairastuminen voi synnyttää voimakkaan elämänliekin, kyvyn olla elävästi läsnä, kokea yhteys toisiin ihmisiin ja luonnon kiertokulkuun, ja siten sairaus voi tehdä jossain mielessä terveemmäksi kuin on ollut ennen sairastumista.
Vähintään yhtä tärkeää kuin teemat ja tarina minulle on kirjoittamisen tapa. Haluaisin kirjoittaa kirjallisuutta, joka on samaan aikaan älyllistä ja intiimin ruumiillista, kieleltään ja ajattelultaan tarkkaa ja jossa on olennaista muodon ja sisällön erottamattomuus. Filosofisesti kiinnostavaa, eksistentiaalisesti rikasta, pohdiskelevaa kirjallisuutta, joka on samalla tunnetasolla puhuttelevaa ja sanataiteena kunnianhimoista.
Minua onkin ilahduttanut se, että joissain kritiikeissä on nostettu esiin romaanin kielen runollisuus – se miten jotkut lauseen jäävät mieleen kuin runon säkeet. Pidän itse lyyrisistä romaaneista, joissa kieli ei ole vain väline tarinan eteenpäin kuljettamiselle tai jonkin viestin välittämiselle vaan se on erottamaton osa romaanin tapaa avata tietty näköala maailmassa olemiseen.
Millaista on kirjoittaa omaelämäkerrallinen romaani? Vai perustuuko jokainen romaani lopulta kirjoittajan omaan kokemusmaailmaan?
Elotulissa on omaelämäkerrallinen juonne, joka liittyy sairastumisen kokemukseeni, mutta en itse määrittelisi sitä omaelämäkerralliseksi romaaniksi. Myös monet muut omat kokemukseni, kuten kokemukseni saaristoelämästä, ovat toimineet inspiraation lähteenä ja monissa muissakin hahmoissa kuin päähenkilössä on erilaisina yhdistelminä elementtejä omista kokemuksistani, mutta olen jalostanut ne fiktioksi kuten kirjailijat yleensäkin tekevät. Lopulta olennaista on, miten teos toimii sanataiteena.
Jos joku haluaa miettiä kysymystä siitä, mikä romaanissa on ”totta”, siitä näkökulmasta, että miltä osin se perustuu omiin kokemuksiini, minulle olennaista on erottaa toisistaan yhtäältä tietty eksistentiaalinen kokemus, joka on romaanin ytimessä, hädän ja suistumisen kokemus, pyrkimys esittää tuo omakohtainen kokemus mahdollisimman totuudellisesti, ja toisaalta tapahtumat ja henkilöhahmot. Hädän kokemus perustuu vahvasti omaan elettyyn kokemukseeni, tapahtumat ja henkilöhahmot taas ovat fiktiivisiä. Elotulet on lajityypiltään romaani. Siinä voi nähdä omaelämäkerrallisen juonteen mutta vain yhtenä juonteena monien muiden joukossa.
Romaanini käsittelee eksistentiaalista hätää. Sairastumiseni kautta pääsin siihen käsiksi, mutta olennaista ei ole sairastumiseni, enkä minä, vaan romaanin tapa käsitellä hätää, jonka useimmat ihmiset joutuvat jossain muodossa kohtaamaan elämänsä aikana: herääminen siihen, ettei elämää voi hallita, siihen että olemme tuhoutuvaisia olentoja kuten kaikki luonnossa, ja tästä syntyvä yhteydenkokemus. Ymmärrys siitä, että kaikki voi olla hetkessä ohi, ja tästä kumpuava intensiivinen elämisen kiihko.
Kaikki romaanit perustuvat ainakin joiltain osin kirjoittajien omaan kokemusmaailmaan, mutta minusta romaanien totuudellisuus ei palaudu tähän vaan toimii eri tasolla.
Totuus ymmärretään kaunokirjallisuuden kohdalla usein liian kapeasti, kapeana referentiaalisuutena, vaikka nähdäkseni kaunokirjallisuuden totuus tapahtuu eri tasolla, siinä onnistuuko teos tavoittamaan totuudellisesti tietyn maailmassaolemisen kokemuksen. Elotulissa olennaista on, mitä se tekee kaunokirjallisuutena, ei se, miltä osin se ammentaa todellisuudesta tai mikä kaikki romaanissa kuvattu on tapahtunut juuri minulle. Jos olen tavoittanut tietyn maailmassa olemisen kokemuksen totuudellisesti, silloin muutkin voivat tunnistaa sen eli se sanallistaa jotakin yleisempää ilmiötä. Olennaista ei ole siis hädän alkuperä vaan se, puhutteleeko teos muita.
Nykyään vastaanotossa keskitytään kytkökseen kirjailijan ja teoksen välillä, vaikka minusta paljon kiinnostavampaa on se, mitä tapahtuu teoksen ja lukijoiden välillä. Merkitys rakentuu lukemisen prosessissa, eikä palaudu teoksen syntyprosessiin. Omaelämäkerrallinen lukutapa on myös osin sukupuolittunutta – naisten kirjoittamia romaaneja luetaan useammin omaelämäkerrallisesti ja tämä korostuu sairastumista käsittelevien romaanien kohdalla.
Olen sitä mieltä, että sairaus ja terveys, niille annetut merkitykset, ovat suuri yhteiskunnallinen kysymys, mutta harvoin sitä hahmotetaan niin, vaan ne palautetaan helposti yksittäisiin ruumiisiin ja sijoitetaan henkilökohtaisen ja yksityisen, ei yhteiskunnallisen alueelle. Kuitenkin kertoo paljon yhteiskunnasta, miten siinä käsitellään terveyttä ja sairautta, kuolevaisuuttamme ja haavoittuvaisuuttamme.
Esimerkiksi espanjantaudista on huomattavan vähän kaunokirjallisuutta varsinkin ensimmäiseen maailmansotaan verrattuna, vaikka tautiin kuoli enemmän ihmisiä kuin sotaan. Samoin pandemiasta on ainakin toistaiseksi ilmestynyt yllättävän vähän korkeatasoista kaunokirjallisuutta. Minusta on kiinnostavaa, miksei sitä nähdä merkittävänä yhteiskunnallisena aiheena. Sen voisi nähdä suurena eksistentiaalisena kriisinä, joka kyseenalaistaa elämäntapamme, paljastaa haavoittuvaisuutemme ja hallinnan illuusion, näyttää ettemme hallitse luontoa siten kuin olimme luulleet.
Kuten Elotulissa pohditaan, sen pitäisi olla varoitustuli, mutta suljemme siltä silmämme, turruimme nopeasti tilanteeseen, hädän tunne hiipuu. Pandemia olisi voinut olla samanlainen herätyshuuto kollektiivisesti kuin syöpädiagnoosi on yksilölle, mutta hädän tunne ei ollut riittävän konkreettinen, kun useimmat eivät tunteneet sitä omassa ruumiissaan. Kuolevaisuuteen heräämisen sijaan kuolevaisuus haluttiin sysätä nopeasti syrjään.
Samanlainen ilmiö on nähtävissä ympäristötuhon suhteen. Hädän tunne ei ole riittävän voimakas, haluamme katsoa tuhosta poispäin, unohtaa, keskittyä elämään, mutta mikä on sen hinta? Elotulissa pohdin järkytyksen ja hädän tunnetta jonakin, mitä voisi olla hyvä varjella myös kollektiivisesti. Esimerkiksi ilmastonmuutos on esimerkki siitä, miten sopeudumme liikaa, turrumme hitaasti eteneviin katastrofeihin, emmekä pysty pitämään kiinni hädän tunteesta. Romaanissa Elea saa sopeutumishäiriödiagnoosin (kuten minäkin sain pian syöpädiagnoosin jälkeen), mutta Elotulissa pohditaan, kärsimmekö pikemminkin liiallisen sopeutumisen häiriöstä.
Jos ajattelee vielä sitä, mihin kaunokirjallisiin perinteisiin näen tekstini kytkeytyvän, yksi perinne on se filosofisen kirjallisuuden perinne, jossa filosofinen pohdinta liukuu omakohtaisuuteen. Tässä suhteessa koen hengenheimolaisikseni Maggie Nelsonin ja Rachel Cuskin kaltaiset nykykirjailijat. Elotulissa on essee- ja teoriaromaanin piirteitä mutta samalla vahva tämänhetkisyyden tuntu. Se kytkeytyy siihen modernistiseen ja metamodernistiseen perinteeseen, jossa ruumiillinen hetkellisyyden kokemus kietoutuu yhteen eksistentiaalisten pohdintojen kanssa
Se on myös kirjoitettu vuoropuhelussa aiemman vettä, merta ja eksistentiaalista hätää käsittelevän kirjallisuuden kanssa. Käyn keskustelua erityisesti sen kirjallisuuden perinteen kanssa, jossa meri toimii kerronnan lähtökohtana, eli pyrin kirjoittamaan Virginia Woolfin jalanjäljissä tekstiä, jossa veden virtaava liike rytmittää kerrontaa. Tekstin aaltoileva liike nivoutuu siihen, miten ahdistus velloo ja aaltoilee, laantuu ja taas hyökyy päälle. Siinä on olennaista ajatus ihmisestä osana veden kiertokulkua.
Elotulissa on myös vahva metanarratiivinen juonne, eli se pohtii itsereflektiivisesti omaa rakentumistaan sekä kertomusten merkitystä ihmisenä olemiselle. Se tekee näkyväksi erilaisia kulttuurisia tarinamalleja ja niiden ongelmia, kuten hallitsevia tapoja kertoa sairauksista – niin syövästä kuin pandemiasta – sota- ja taistelutarinoiden kautta.
Romaanissa ystäväporukka kokoontuu meren äärelle keskustelemaan meritarinoista, merta käsittelevistä lempikirjoistaan. Jaetut tarinat ristivalottavat heidän kokemuksiaan ja nostavat esiin vaikeita asioita menneisyydestä. Vuosikymmenten ystävyyteen nivoutuu jaettu lukuhistoria. Heitä sitoo yhteen yhteisten elämänkokemusten lisäksi kaikki heidän vuosien varrella jakamansa kirjat.
Minua kiinnostaa se, miten kirjallisuus toimii peilauspintana erilaisten elämänkokemusten käsittelyssä. Etenkin suomalaisessa kirjallisuudessa on käsitelty yllättävän vähän tätä kirjallisuuden merkitystä – vain harvoin kuvataan ihmisiä peilaamassa kokemuksiaan kirjallisuuteen tai jakamassa lukukokemuksiaan. Dialogiselle ihmiskäsitykselleni on keskeistä paitsi se, että tulemme itseksemme suhteessa toisiin ihmisiin, myös se, että tulemme itseksemme dialogissa kulttuuristen tarinamallien kanssa – tulkitsemalla, toistamalla ja haastamalla niitä. Halusin tehdä romaanissani näkyväksi tämänkin dialogin. Romaanini kohdalla voi puhua dialogisesta estetiikasta myös sikäli, että se tekee näkyväksi tapaa, jolla se on syntynyt vuoropuhelussa aiemman kirjallisuuden kanssa. Lopussa on luettelo romaanissa käsitellyistä teoksista.
Sanot kiitoksissa, että teos on fiktiivinen, mutta perustuu paljon omiin kokemuksiisi. Varmasti moni lukija poimii muutenkin kansiliepeestä lyhyet elämäkertatietosi ja noteeraa yhtäläisyydet sinun ja Elean välillä. Mitä ajattelet tästä, että lukijat voivat lukea teosta omaelämäkerrallisempana kuin ehkä olet tarkoittanut?
Olen kyllä tietoinen tästä – jos romaanissa on jotain omaelämäkerrallista, helposti koko romaani luetaan omaelämäkerrallisena. Olen tietoisesti fiktionalisoinut monia asioita, jotta romaanin luonne fiktiona korostuisi, mutta oikeastaan vain minut tuntevat ihmiset osaavat erottaa (ja hekin vain osittain), mikä siinä perustuu omaan elämääni ja mikä ei. Ajattelin, että muille sillä on tuskin edes kovin väliä, mutta omaelämäkerrallinen lukutapa on tosiaan varsin vahva tällä hetkellä.
Elean maailma on minulle hyvin tuttu – siinä on paljon yhteistä oman elämismaailmani kanssa – mutta romaanissa kuvattua iltaa ja juuri tuollaista ystäväporukkaa ei ole olemassa romaanin ulkopuolella. Esimerkkinä siitä, miten kirjailijan kokemusmaailmasta voi päätyä mielikuvituksen muovaamana elementtejä romaaniin, voisin mainita vaikka sen, miten osa Elean muistoista perustuu omiin muistoihini mutta osa hänelle tapahtuneesta perustuu omiin pelkoihini tai sen kuvittelemiseen, mitä minulle olisi voinut tapahtua.
Esimerkiksi oma tyttäreni ei ole koskaan ollut vähällä hukkua kesäpaikassamme, mutta olen aina pelännyt sitä, koska hän uskoi pienenä osaavansa uida vaikka osasi vain sukeltaa. Tuon pelon pohjalta olen kirjoittanut Elean muiston tilanteesta, jossa hänen tyttärensä oli vähällä hukkua. Tähän tapaan kaunokirjallisuudessa koettu ja kuviteltu punoutuvat toisiinsa. Kirjoittamisen prosessissa minulle oli tärkeää paitsi pyrkimys totuudellisuuteen myös taiteen vapaus, kuvittelun avaamat mahdollisuudet, vapaus tutkia kokemusta suhteessa siihen mitä voisi tapahtua.
Toisaalta olen halunnut myös puhua julkisuudessa avoimesti omasta sairastumisestani, koska toivon, että sairaudesta puhuminen laajentaisi sitä tilaa, jossa ihmiset voivat merkityksellistää sairastumisiaan ja jakaa siihen liittyviä kokemuksia. Nyt liian monet vakavasti sairastuvat jäävät kokemuksineen yksin ja heidät eristetään sairauteensa. Kulttuurissamme helposti ajatellaan, ettei heikkouksia kannata näyttää. Kuitenkin olemme kaikki haavoittuvaisia, sattumanvaraiselle tuhoutumiselle alttiita. Tätä olisi hyvä tehdä näkyväksi, rikkoa haavoittumattomuuden harhaa. Toivon, että tällainen keskustelu voisi viedä yhteiskuntaa inhimillisempään suuntaan.
Millä tavalla romaanin kirjoittaminen eroaa tutkijan työhön liittyvästä kirjoitustyöstä? Millaista on ylipäänsä siirtyä kirjallisuudentutkijasta romaanikirjailijaksi ja toisten tekstien analysoijasta kirjoittamaan omaa tekstiä?
En pidä tutkijan ja kirjailijan työtä mitenkään vastakkaisina vaan pikemmin koen, että ne tukevat toisiaan. Kirjailijaksi voi tulla vain lukemalla kirjallisuutta, ja kirjallisuudentutkija on ammattilukija. Myös kirjallisuudentutkijana kirjoittamiseen voi sisältyä luovuutta ja omaäänisyyttä. Kirjallisuuskäsitykseni on sellainen, että näen kirjallisuuden ajattelun muotona ja maailmassa olemisen mahdollisuuksien tutkimisena – ja tutkijana haluan avata näitä mahdollisuuksia lukijoille.
Elotulissa käsittelen romaanin keinoin monia samoja ilmiöitä, joita olen pohtinut tutkijana, kuten kysymyksiä elämän ja kertomusten hiertymäpinnoista, tarinankerronnan rajoista, siitä mikä pakenee tarinallistamista, mahdollisen ja mahdottoman tajua, merta kerronnan lähtökohtana, traumakerrontaa ja sairautta koskevia kulttuurisia tarinamalleja.
Kaunokirjallisuuden kirjoittaminen vaatii kuitenkin enemmän heittäytymistä, itsen panemista likoon vielä useammalla tasolla kuin akateemisessa kirjoittamisessa. Mutta jo ennen kuin aloin kirjoittaa Elotulia, olin siirtynyt tutkijanakin kohti kirjoittamisen perinnettä, jossa henkilökohtaista kokemusta nivotaan akateemiseen analyysiin. Olin kulkenut kohti suuntaa, jossa oman elämänhistorian tunnistetaan vaikuttavan siihen, miten tulkitsee ja tutkii kirjallisuutta.
Teoreettisesti olen aina ajatellut, että luemme väistämättä tietyn historiallisen tilanteen muovaamasta tulkintahorisontista käsin, oman elämänhistoriamme valossa, mutta vasta viime vuosina olin alkanut käytännössä tehdä tätä näkyväksi. Oxford University Pressiltä julkaisemani The Ethics of Storytelling: Narrative Hermeneutics, History, and the Possible (2018) sisältää myös omakohtaisia jaksoja, joissa peilaan kysymystä elämän ja kertomusten suhteesta omiin kokemuksiini äitinä ja pohdin Brexitiä oman elämänhistoriani valossa, ihmisenä joka on viettänyt Englannissa osan lapsuuttaan ja jolle maa on erityisen läheinen. Monet lukijat ovat kertoneet pitäneensä erityisesti näistä jaksoista, ja olin kiinnostunut tekemään uusia kokeiluja teoreettisen, yhteiskunnallisen ja omakohtaisen nivomisessa toisiinsa. Mutta toki romaani oli silti hyppy uuteen tekstilajiin.
Koin, että kaunokirjallisuus tarjosi laajemmat ilmaisumahdollisuudet pohtia eri näkökulmista eksistentiaalista hätää, jota halusin käsitellä. Romaani tutkii erilaisia ihmisenä olemisen tapoja, maailmassa olemisen monimutkaisuutta ja ristiriitaisuutta. Koen, että romaanin kautta tietyssä kokemuksen tutkimisessa ja siihen kytkeytyvässä muodon tutkimisessa, kuten lineaarisen kertomusmuodon hajoamisen tutkimisessa, pääsee syvemmälle kuin millään muulla tavalla.
Romaani myös mahdollistaa ruumiillisten kokemusten sanallistamisen. Olen mielenmaisemaltani aika filosofinen tyyppi, ja pidän pohdiskelevasta kirjallisuudesta, mutta samalla nautin romaanin kyvystä kytkeä filosofinen konkreettiseen ruumiilliseen maailmassa olemisen kokemukseen. Halusin myös tutkia uudenlaisen hybridiromaanin mahdollisuuksia – sellaisen, jossa kirjallisuudentutkimuksellinen ja filosofinen ulottuvuus nivoutuu konkreettisen ruumiillisen kokemuksen pohdintaan.
Kuten jo mainitsin, ihmiskuvalleni on keskeistä ihmisenä olemisen dialogisuus ja relationaalisuus, se että tulemme aina itseksemme suhteessa toisiin. Koin, että voin käsitellä tätä dialogisuutta kunnolla vain romaanissa, sitä mitä se merkitsee hädän hetkellä. Tähän liittyi toisten kuvittelu – romaanin sivuhenkilöt ovat täysin keksittyjä, vaikka heissä kaikissa on myös joitain piirteitä itsestäni ja ystävistäni. Fiktio antaa suojaa – koen että romaanissani on oma kokemukseni hyvin paljaana mutta halusin suojella läheisiäni fiktionalisoimalla sen yhteisön, jonka keskellä tuo kokemus tapahtuu. Tällöin sain rakennettua kokemukseen dialogisuuden, sen miten se tapahtuu vuoropuhelussa toisten kanssa, ilman että nuo toiset ovat oman elämäni oikeita ihmisiä.
Olen käsitellyt tutkimuksissani kerronnallista toimijuutta, jonka osa-alueita ovat kerronnallinen tietoisuus, mielikuvitus ja dialogisuus – kyky kuunnella toisten tarinoita ja rakentaa uudenlaisia välitiloja, ihmistenvälisiä ja ihmisten ja muiden lajien välisiä tiloja. Romaanin kirjoittaminen oli tapani harjoittaa kerronnallista toimijuutta. Sairastuttuani ajattelin, että en voi taistelemalla vaikuttaa syöpäni kulkuun, mutta voin olla toimija siinä, miten merkityksellistän sairastumista. Romaanissani yksi juonne on toimijuuden menetys, kokemus siitä ettei voi vaikuttaa siihen jääkö henkiin, mutta toimijuus tuleekin sitä kautta, miten merkityksellistää sairastumisen kokemusta, millaisia mahdollisuuksia se avaa – tarve saada entistä tiiviimpi yhteys toisiin ja luontoon, elämisen intensiivisyys, muodonmuutos kuoleman reunalla vimmaisesti läpättäväksi olennoksi.
Mikä kirjan kirjoittamisessa oli vaikeinta, mikä taas helpointa? Haluaisitko jatkaa vielä kaunokirjallisuuden parissa?
Helpointa oli kirjoittaa esseemäistä pohdintaa omien kokemusten pohjalta. Olen kirjoittanut muistikirjaan nuoresta pitäen ajatuksia, kielikuvia, havaintoja luonnosta ja elämästä, ilmaisuja ja sanomisen tapoja joita voisin käyttää joskus romaanissa. Nämä toimivat romaanin rakennusaineena.
Pidän tekstin sommittelusta, rakenteen hahmottelusta, rytmin miettimisestä. Halusin tekstistä dialogisen, mutta kesti jonkin aikaa ennen kuin löysin luontevan tavan kirjoittaa dialogia. Opin mielestäni kirjoitusprosessin aikana paljon, esimerkiksi jännitteiden rakentamisesta tilanteisiin, joissa ei ulkoisesti tapahdu juuri mitään. Kustannustoimittajalla oli tässä tärkeä rooli – kävin hänen kanssaan intensiivistä dialogia ja tekstin editointi oli monipolvinen prosessi.
Aluksi täysin fiktiivisten sivuhenkilöiden luominen ei ollut mitenkään yksinkertaista, mutta aika pian hahmot alkoivat elää omaa elämäänsä ja kiinnyin heihin. Lopussa tiivistin tekstiä paljon. Joistain kohdista oli vaikeaa luopua, mutta tein sen tekstin parhaaksi ja olen tyytyväinen siihen, että sain tekstiä tiivistettyä ja kirkastettua.
Ehdottomasti haluan jatkaa sekä tutkimustyötä että kaunokirjallisuuden kirjoittamista. Toivon, että löydän luontevan tasapainon näiden välille. Koen, että kaunokirjallinen työskentely on omanlaisensa ajattelun muoto ja avaa uusia näköaloja myös tutkimustyössäni pohtimiini kysymyksiin. Tutkimustaustani näkyy myös monin tavoin kaunokirjallisessa työskentelyssäni, ja koen, että romaanissani on kirjallisuustieteellinen ulottuvuus, joka toivottavasti rikastuttaa niitä tapoja, joilla käsittelen romaanissa esimerkiksi elämän ja kertomusten hiertymäpintoja ja suuria eksistentiaalisia elämän ja kuoleman kysymyksiä.
Olen ollut kiinnostunut kertomusmalleista, siitä miten niihin liittyvät normit voivat puristaa meitä silloin, kun oma kokemus ei sovi niihin. Romaanin kirjoittaminen kirkasti minulle sitä, miten tärkeää on paitsi kertomusmallien sisältö myös niiden muotoon liittyvät oletukset, kuten ajatus alusta keskikohdan kautta loppuun etenemisestä ja ajatus siitä että lopussa asiat ratkeavat ja järjestys palautuu.
Minua kiinnostaa tarve kertomuksille, jotka on kirjoitettu kaiken keskeltä, joissa lineaarinen tarina hajoaa ja korostuu kokemus hetkestä, joka ei kiinnity menneeseen ja tulevaan, kaiken keskeneräisyyden, ratkeamattomuuden ja pohjattoman epävarmuuden keskellä oleminen. Kertomusten muodon ja sisällön suhdetta pohdin jatkossakin varmasti sekä tutkimuksissani että kaunokirjallisuuden keinoin.
Olet tutkinut paljon kerronnallisuutta ja narratiiveja. Onko tutkimustyöstäsi noussut jotain asioita, jotka haluaisit erityisesti suurelle yleisölle jakaa?
Kertomuksilla on suuri vaikutus siihen, miten hahmotamme elämäämme ja maailmaa ympärillämme. Jokaisen olisi hyvä joskus pysähtyä miettimään, millaisten tarinoiden valossa kerronnallistaa omaa elämäänsä ja ympäröivää maailmaa. Millaiset kulttuuriset kertomukset hallitsevat mediaa, politiikkaa ja kulttuurin eri osa-alueita, millaisia kertomisen tapoja olemme perineet ylisukupolvisesti ja miltä osin ne voivat olla rajoittavia ja vahingollisia?
Esimerkiksi Suomessa elää vahvana yksin pärjäämiseen liittyviä tarinamalleja, sellaisia joiden mukaan sisulla pitäisi selvitä kaikista vastoinkäymisistä ja haavoittuvaisuutta ei kannata näyttää. Tarvitsisimme enemmän kertomuksia, jotka auttavat elämään pysyvän epävarmuuden keskellä – kohtaamaan haavoittuvaisuutemme ja kuolevaisuutemme, sen miten tarvitsemme toisia eikä se ole heikkous vaan vahvuus koska se osoittaa, että elämässämme on ihmisiä joista välitämme.
Kulttuurisesti hallitsevat tarinamallit painottavat elämänhallintaa, mutta hallinnan illuusio voi olla vaarallinen ja valheellinen. Olisi parempi etsiä tapoja tarinallistaa yhteydentunnetta, sitä, miten olemme perustavalla tavalla osa luontoa, jota emme voi hallita niin kuin usein luulemme, ja samalla pohtia kaikkea sitä, mikä pakenee tarinallistamista.
Kirjallisuustieteessä on hallinnut formalistinen tapa ajatella kertomuksia ennen kaikkea tekstuaalisina rakennelmina, mutta omalle kertomuskäsitykselleni on keskeistä, että kertomukset ovat merkityksenannontapoja ja niillä on vahva eksistentiaalinen ulottuvuus. Ne avaavat ja sulkevat erilaisia maailmassa olemisen mahdollisuuksia. Niiden kautta hahmotamme, mistä tulemme, missä olemme nyt ja mihin olemme menossa.
Kertomusten kautta tulkitsemme kokemuksiamme ja maailmassaolemistamme. Ne eivät ole itsessään meille hyväksi tai pahaksi, ne vain ovat väistämätön osa sitä, miten hahmotamme paikkaamme maailmassa. Siksi olisikin tärkeää pohtia, millaisten kertomusten välityksellä jäsennämme todellisuutta, miten ne vaikuttavat meihin ja rajoittavat meitä. Olisi myös tarpeen kiinnittää huomiota kertomusten ja vallan kytköksiin. Kenen tarinat tulevat kuulluiksi, mistä näkökulmasta asioista kerrotaan, kenen kokemukset etualaistetaan ja mitä jää tällöin pimentoon?
Se, miten kertomukset voivat toimia vallankäytön muotona, näkyy selvästi tällä hetkellä esimerkiksi siinä, miten Putin on rakentanut vaihtoehtoista todellisuutta omilla historiantulkinnoillaan – Ukrainan sodan yhteydessä voidaan puhua tarinallisesta sodankäynnistä. Jotta ymmärtäisimme, millaisessa todellisuudessa eri ihmisryhmät elävät, meidän on tärkeää tarkastella, millaisten kertomusten kautta he jäsentävät todellisuutta ja rakentavat identiteettiään.
Kaunokirjallisuuden suuri voima on siinä, miten se voi avartaa mahdollisen tajuamme – miten se voi avata uusia kokemisen, ajattelun ja toiminnan mahdollisuuksia ja herättää pohtimaan, miten asiat voisivat olla toisin. Se voi tehdä näkyväksi hallitsevia tarinamalleja ja etsiä niille vaihtoehtoja. Esimerkiksi omassa romaanissani haastan hallitsevaa tapaa puhua sairauksista sodan ja taistelun tarinamallien kautta. Yritän rakentaa vaihtoehtoista tapaa hahmottaa sitä – sellaista, jossa sairastumista leimaa keskeneräisyys, perustava epävarmuus, kaiken keskellä oleminen, asioiden ratkeamattomuus.
Ajattelen, että hyvä kirjallisuus haastaa vakiokertomuksiamme ja rikastaa kerronnallista mielikuvitustamme. Se voi auttaa meitä kuvittelemaan polkuja erilaisiin tulevaisuuksiin. Siten kirjallisuudella on potentiaalia tehdä meistä ihmisinä moniulotteisempia, herkempiä inhimillisten kokemusten moninaisuudelle. Se on valtava voima.
Kirjallisuuden ja muiden taiteiden merkitys erilaisissa elämänkriiseissä on myös yksi Elotulet-romaanin tärkeä teema. Kun tapahtuu jotakin odottamatonta, uudelle kokemukselle ei usein ole alussa lainkaan sanoja. Näin kävi minullekin diagnoosin saatuani. Minulla oli vahva tarve löytää sanat, ja vähä vähältä etsin ne. Omat sanat voi kuitenkin löytää vain toisten sanojen varassa – ja siksi luin kuin hukkuva. Lukeminen ja kirjoittaminen olivat selviytymiskeinoni.
Toivon, että oma romaanini voisi puolestaan tarjota sanoja jollekulle hädän ja järkytyksen keskellä räpiköivälle. Kirjoittaessani pohdin sitä, miten kirjallisuudessa ja lukemisessa voi olla joskus kyse toisia kohti kurottamisesta, yhteyden etsimisestä, tunnistamisen hetkistä.
Onko jotain, mitä haluaisit Kirjavinkkien lukijoille suositella juuri nyt?
Hiljattain minuun ovat tehneet erityisen vaikutuksen Iida Rauman Hävitys, Patricia Lockwoodin Kukaan ei puhu tästä, Ocean Vuongin Lyhyt maallinen loistomme ja Maylis de Kerangalin Haudataan kuolleet, paikkaillaan elävät. Turun saaristossa järjestetään hienoja kirjallisuustapahtumia – olin juuri Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikolla ja odotan innolla elokuun puolivälissä järjestettäviä Naantalin Kirjajuhlia.