Olivier van Beemen: Heineken in Africa : A Multinational Unleashed

Luin hiljattain mielenkiintoisen kirjan Dictatorland : The Men Who Stole Africa, joka sivusi muun muassa sitä, miten suuret monikansalliset yritykset usein muodostavat epäterveen symbioosin Afrikan korruptoituneiden diktatuurien kanssa. Tuumasin, että aiheesta kannattaa lukea enemmänkin, varsinkin koska suuryritykset päinvastoin pyrkivät esittämään... Lue koko vinkki »
Mahdoton menestys

Jorma Ollila ja Harri Saukkomaa: Mahdoton menestys : kasvun paikkana Nokia

Mahdoton menestys ei ole varsinaisesti Jorma Ollilan elämäkerta eivätkä muistelmat. Ollilan tarkoituksena on ollut kertoa lähemmin Nokian menestystarinasta sekä ihmisistä kaiken takana ja lopulta tarinan odottamattomasta katkeamisesta. Silti kirja ei voi olla sivuamatta myös Ollilan varhaisvaiheita ja taustaa. Ollila kertoo lyhyesti synnyinseudu... Lue koko vinkki »
Sydän hihassa

Markku Koski: Sydän hihassa

Mukava yllätys, esseekokoelma populaarikulttuurin – no ei nyt ehkä helmistä, mutta vaikutuksista ja ilmenenismuodoista Suomessa, täällä pikku-Amerikassa. Kirjoittaja ruotii niin Big Brotheria kuin eri poliitikkojakin, ei kuitenkaan kovin räväkästi vaan pikemminkin rauhallisen analysoivasti ja piikikkäästi. Osansa saa muukin tv-tarjonta, lehdistö... Lue koko vinkki »

Hadley Freeman: Käsilaukun syvin olemus

Alaotsikoltaan Opas (melkein) kaikkeen muodikkaaseen. Tämä kirja muistuttaa, että kukaan ei ole täydellinen – paitsi oikea malli oikeissa vaatteissa, jotka eivät lopulta sovi varsinaisesti kenellekään. Kirja on ironinen muistutus siitä, mitä me oikein vaatteista haemme ja saamme. Pientä leikittelyä eri tuotemerkkien, varsin tunnettujenkin sellaiste... Lue koko vinkki »

William Gibson: Hahmontunnistus

Cayce Pollard on allerginen tavaramerkeille. Louis Vuittonin ja Tommy Hilfigerin kaltaiset logot herättävät suorastaan fyysistä pahoinvointia. Cayce käyttää allergiaansa hyödykseen työssään: hän arvioi, onko logoilla mahdollisuuksia menestykseen. Jos reaktiota ei ole, logo on huono. Vapaa-aikanaan Cayce jahtaa mystisten nettivideoiden, footagen, sa... Lue koko vinkki »

Max Barry: Jennifer Valtiovalta

Jennifer Valtiovalta kertoo kuvitteellisesta lähitulevaisuudesta, jossa yrittämisen vapautta rajoittavat enää muutamat lait. Nike käynnistää kirjan alkusivuilla dramaattisen mainoskampanjan, jonka toimeenpanijoita Valtiovalta alkaa ajaa takaa. Kuvioihin sotketaan ja sotkeutuvat monet henkilöt eri yrityksistä. Yritysten välisessä kilpailussa käytety... Lue koko vinkki »