Kimmo Ojala: Yrjö Ärjylän herkimmät

Yrjö Ärjylän herkimmät

Lastenmusiikkiyhtye Orffien riveissä hienoa työtä tehnyt Kimmo Ojala on nyt myös lastenrunoilija. Runoutta ne laulunsanatkin toki ovat ja Orffien levyille Kimmo on sanoittanut melko nipun oivallisia lastenlauluja. Nyt on kuitenkin ihan kirjoissa ja kansissa.

Jonkinlaisena kehyskertomuksena ensimmäisessä runossa esitellään kiukkuinen Yrjö Ärjylä, jonka uusi naapuri Kukka Kimppunen kesyttää, jonka seurauksena uusi entistä lempeämpi Yrjö Ärjylä alkaakin kirjoitella herkkiä runoja. Niitä tässä kirjassa sitten esitellään.

Yrjö Ärjylän herkimmät on tyylinsä ja aiheidensa puolesta aika tutunoloista lastenrunoutta, eikä kovin kaukana Orffien lauluteksteistä. Samantyylistä pientä ja maanläheistä tarinankerrontaa näissäkin. Tyylillisesti mennään riimitellen, paitsi milloin ei, eli mitenkään tiukasti riimissä nämä eivät mene, eivätkä varsinkaan mitassa. Se tässä vähän onkin: olisin kaivannut vähän joko nokkelampaa riimittelyä ja vähän selkeämpää mittaa tai sitten yleisesti vapaampaa otetta. Nyt runojen rytmi tuntuu paikka paikoin vähän ontuvalta.

Hauskoja tarinoita Kimmo kuitenkin kertoo ja kehittelee huvittavia hahmoja. Joidenkin kohdalla mietin, olisiko osuvampi formaatti ollut runon sijasta minuuttinovelli. Silloin olisi voinut jättää runomuodon rajoitukset taakseen ja keskittyä tarinankerrontaan. Se on tämän runokokoelman vahvuuksia ja siksi tätä lastenrunoja etsiville suosittelen kokeiltavaksi, vaikka minun lastenrunomakuuni Yrjö Ärjylän herkimmät ei ihan nappiosuma olekaan.

Kirjan on kuvittanut Jussi Jääskeläinen. Kuvituksessa ei sinänsä mitään vikaa ole, mutta en vain pidä siitä yhtään.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 313 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!