Terry Pratchett: Yövartiosto

Sam Vimes joutuu sarjamurhaajaa takaa-ajaessaan Näkymättömän Yliopiston Kirjaston maagiseen kenttään ja 30 vuotta ajassa taaksepäin. Hän on juuri pidättämässä rikollista, kun he molemmat yhtäkkiä tempautuvat ajan pyörteisiin. Rikollinen pääsee vapaaksi ja tappaa John Keel -nimisen sankarin. Samin on nyt astuttava kersantti Keelin tilalle ja saatava historia tapahtumaan niin kuin se tapahtui hänen nuoruudessaan. Samalla hänen pitää opettaa nuoremmalle itselleen ne asiat, jotka John Keel hänelle opetti, sillä ilman niitä Sam Vimes ei selviä hengissä nykyisyyteen asti. Menikö monimutkaiseksi? Entä voiko tulevaisuuteen palata, jos menneisyyttä muutetaan?

Mitä, jos törmäisit 30 vuotta nuorempaan itseesi? Löytäisitkö oman tiesi siksi ihmiseksi joka nyt olet? Entä yrittäisitkö pysäyttää vallankumouksen, jos tietäisit, että uusi hallinto ei ole vanhaa parempi? Olisitko ylpeä kuuluessasi Vartiostoon – sekä ennen että nyt?

30 vuotta sitten Ankh-Morporkia hallitsi pähkähullu ja vainoharhainen Patriisi ja täydellisen korruptoitunut Vartiostokin palveli mielivaltaista hallitsijaa arvostelematta, saaden toki itse osuutensa hyvästä jos pahastakin. Kaupungin tuolloisen elämän kuvaus on melkoisen karmivaa, jos ei elämä siellä nykypäivänäkään aina helppoa ole.

Vaikka Yövartiosto onkin jo 27. Kiekkomaailmasta kertova kirja, sen lukee yhtä ahnaasti kuin aikaisemmatkin opukset. Kirja on tuttua, hullunhauskaa ja terävää Pratchettiä. Hauskuuden ohella kirjassa käsitellään tuttuun tapaan vakaviakin asioita. Tällä kertaa tarkasteltavaksi (ja ivailtavaksikin) joutuvat muun muassa hallitsijat, valta ja vallankumous. Kirjassa pohditaan myös sitä, miten kansa määritellään… ei aivan helppo tehtävä sekään. Vallankumouksen oikeutus ja Vartioston rooli suojella kansaa, vai ketä ja mitä sekä miltä jää myös mietittäväksi.

Vartiosto on aina ollut suosikkieni joukossa heti Pratchettin kirjojen noitien ja Kuoleman jälkeen. Nyt olikin mielenkiintoista lukea, miten Vartiosto kehittyi sellaiseksi kuin siitä on lopulta tullut. Joka puolella hiljaa häärivät ja aikaa ja historiaa vartioivat munkit jäävät etäisiksi, mutta Vartioston vartijat saavat henkilökohtaista syvyyttä ja historiaa – hienoa, sillä Vartiostosta on kirjoitettu niin paljon useammassa yhteydessä. Käsittelyyn tulee myös ajan olemus ja sen kulku, historian muuttaminen, kansannousujen oikeutus ja paljon muuta.

Suosittelen kaikille Kiekkomaailman ystäville! Kirja on eräs parhaista sarjan opuksista – ei siis ihme, että se on jo kerännyt useita palkintoja. Kirja on saanut Prometheus-palkinnnon vuonna 2003 , oli toisena Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiakirjat) 2003 ja on Suomessa tämän vuoden Tähtifantasia-palkintoehdokas.