Vuonna 1994 ilmestynyt UFO: Enemy Unknown nousee jatkuvasti esille, kun listataan parhaita tietokonepelejä. Peli toimi lähtölaukauksena monipuoliselle X-COM-pelisarjalle ja oli samalla jo 1980-luvulla alkaneen pelisuunnittelutyön huipennus.
X-COM – Tietokonepelien klassikot kertoo, mistä UFO sai alkunsa ja miten pelin kehittäjä Julian Gollop päätyi mestariteoksensa luomaan. Se kertoo myös pelin jatko-osien surullisen tarinan, joka on täynnä epäonnistuneita tai keskeneräisenä julkaistuja projekteja, hankaluuksia yritysjohdon kanssa ja muuta riesaa – ja lopulta 2010-luvulla uusi uljas nousu takaisin parrasvaloihin.
Yhdessä pelisarjassa on aika vähänlaisesti aihetta kirjalle ja Kuorikosken edellinen pelikirja Suuret seikkailupelit oli vähän kiinnostavampi kokonaisuus. X-COM on fanikirja: pelisarjan fanit saavat siitä varmasti paljon irti. Vähemmän fanaattisille aiheesta kiinnostuneille kirjan sisällön pystyisi luultavasti tiivistämään pitkään lehtijuttuun ongelmitta. Minua kirja alkoi loppua kohden jo puuduttaa.
Siivoa työtä teos kuitenkin on, Kuorikoski on sujuva ja letkeä kirjoittaja. Selvää tilausta näille kirjoille on, kolmi-nelikymppiset miehet haluavat selvästi nostalgisoida nuoruuttaan. Rahoitus siis järjestyy, tämäkin kirja keräsi Mesenaatissa hyvän rahoituksen. Tällä kertaa vajaan kolmensadan rahoittajan joukkoon mahtui peräti kaksi naista. Eiköhän Tietokonepelien klassikot -sarja saa siis vielä jatkoa, kunhan Kuorikoski keksii lisää legendaarisia pelejä, joista saa aikaiseksi hyvän tarinan.