Siri Kolu: Villitalo

Villitalo

Tomtomin isä saa pestin Rapinalinnana tunnetun huvilan talonmiehenä. Kiinnostavan ja kauniin huvilan on rakennuttanut omalaatuinen miljonääri van Böök. Tuskin on Tomtomin perhe asettunut sisälle taloon, kun talo lähtee liikkeelle! Omin jaloin! Eikä kukaan tiedä, miten taloa ohjataan. Tuntuu kuin talolla olisi oma tahto. Seikkailu alkakoon!

Siri Kolu tunnetaan muiden muassa Me Rosvolat -sarjan tekijänä. Villitalo aloittaa nyt uuden sarjan, joka sopii mainiosti luettavaksi seikkailunjanoisille alakouluikäisille. Villitalon tarina vetää hyvin ja luvut ovat sopivan lyhyitä. Kuvittaja Johanna Lumme on tehnyt mustavalkokuvissaan hyvää työtä. Kuvia on sopivasti, ei ihan joka aukeamalla. Aikuinenkin lukija tykkää Tomtomin ja hänen ystäviensä tutkimuksista mielikuvituksellisen talon sisuskalujen parissa. Villitaloa on mukava lukea myös ääneen vähän pienemmälle lapselle.

Villitalo ei ole “poikien kirja” tai “tyttöjen kirja”. Sukupuolirooleista ei ylipäänsä tehdä mitään numeroa, vaan kaikki voivat leikkiä kaikkien kanssa. Muutenkin talonväen valinta on suoritettu taiten: kaikki seitsemän asuntoa täyttyvät erilaisesta väestä: on suurperhe ja pieni lapsiperhe, on yksinhuoltaja lasten kanssa, yksineläjä, lapseton pariskunta, eläkeläispariskunta ja naispari. On perheiden sisäisiä ja perheiden välisiä jännitteitä, mutta niin on myös ystävyyttä ja yhteen hiileen puhaltamista.

Villitalo yllätti tuoreudellaan. Mielikuvituksellinen tarina, hyvät hahmot, riittävästi jännitystä ja yllättäviä käänteitä. Toivottavasti sarja saa pian jatkoa, sillä ainakin meillä tästä tykättiin kovasti, ja jäähän saaga kovasti kesken! Suosittelen.