Niina Laitinen: Villasukkien vuosi

Villasukkien vuosi

Ihana neulekirja taas, mihin näiden kanssa oikein joutuu? Niina Laitinen on kaikkien suomalaisten sukanneulojien tuntema suunnittelija, jonka malleja olemme saaneet ihailla kansainvälisessä neuleyhteisö Ravelryssä sekä Facebookissa. Laitisen mallit, niin myös tässä kirjassa, liittyvät usein vuodenaikoihin sekä malleiltaan, väreiltään että langanpaksuuksiltaan.

Villasukkien vuosi sisältää 20 ohjetta, joissa kaikissa näkyvät hyvin selvästi Laitisen malleille tutut elementit: tietynlaiset palmikot, tietynlaiset pitsi- ja kirjokuviot; en vain oikein osaa näitä elementtejä sen tarkemmin määritellä sanoin. Alussa on lueteltu kirjassa käytetyt langat ohuisiin, keskipaksuihin ja paksuihin jaoteltuina ja annettu näille joitakin vaihtoehtoja. On mukavaa ja käytännöllistä, että nämä langat ovat kaikki neulojille suhteellisen tuttuja ja helposti saatavia.

Laitisen neuleille on ominaista se ihana piirre, että suurin osa niistä on aika lailla yksinkertaista neuloa mukana olevien hyvien ohjeiden avulla, mutta tulos on kuitenkin näyttävä ja vaikuttaa itse asiassa paljon monimutkaisemmalta. Aloin jo neuloa kirjan Kevät-osuuteen sijoitettua Anemone-pitsimallia, jossa mielestäni hyvinkin kaunis kukkamalli on ollut yllättävän helppo tehdä. – Vaikka olen suuri kirjoneuleiden ystävä, ovat Laitisen malleista pitsit ja palmikot kuitenkin enemmän minun mieleeni, mutta tämähän lienee makuasia.

Joten kiitos Niina Laitinen, kiitos Moreeni! Tämä kirja kuuluu minusta jokaisen villasukkien neulojan kirjahyllyyn.