Antti Nylén: Vihan ja katkeruuden esseet

Jo lukiessani Vastahankaan kiinnitin huomion suomentaja Nylénin taitoihin, eikä sanansuoltajan oma teksti jää huonommaksi. Nämä esseet virkistävät kuin kylmä suihku niskaan. Alussa – koska en ollut lukenut lähtötekstejä, joita Nylén hutki – olin käydä hentomieliseksi hutkittavia kohtaan. Onneksi kohta totesin, että tässä ei sika vie narua vaan naru sikaa. Teksti on ensisijaista, Nylén tulee perässä. Mutta kyllä hänellä asiaakin on.

Esseiden aiheita ovat veganismi, feminismi, dandyismi, popmusiikki, linkolismi… Yksi kiinnostava epiteetti on ekofeminismi, huomion kohdistaminen naisen alistamisen ja luonnon / eläinten väärinkäytön yhtäläisyyksiin. Vegaanina kirjoittaja sättii luonnollisesti lihaanit, mutta sen lisäksi yhdistää lihan syönnin ja naisen raiskaamisen konkreettisellakin tasolla. Feminismissään Nylén menee niin sanoakseni syvälle. Hän moittii miesten näkevän naisen tietyiksi ruumiinosiksi ”paloiteltuna” tuijottelun ja tutkimisen kohteena. Ja miehen orgasmillakaan ei ole mitään tekemistä naisen kanssa, se vain on miehelle merkki, jota ilman hän ei älyäisi lopettaa.

Nuo valitut pisarat Nylénin katkerasta kalkista esseissä Johdatus lihan sukupuolipolitiikkaan ja Miehen kritiikki olivat yritystäni provosoida porukkaa lukemaan tämä kirja. Kirja on erinomainen provokaatio ja erinomainen kirja. Itse pidin mm. esseistä Katkera oppositio ja Ärsyttäviä rivejä kirjoittamisesta. Esseekokoelma ei ole vain suupaltin Korson kasvatin viisastelua ja hulluttelua. Se on oikeasti niin viisasta, että yksittäisiä lauseita siivilöimällä ja väljästi latomalla siitä saisi ainakin kolme aforismikokoelmaa.

Tavallisesti jo ajatus toisten loukkaantumisesta riittää lisäämään toisten onnellisuutta.” Näissä merkeissä: lukemiin!