Timo Parvela: Varokaa lapsia!

Varokaa lapsia!

Ella ja kaverit jäivät toiselle luokalle. Uutta lukukautta aloitellaan poikkeusoloissa, sillä opettaja tuntuu kesällä sairastuneen vakavasti. Ainakin hän on ihmeellisen hyväntuulinen ja kaunopuheinen. Ella ja kaverit hankkiutuvat koko porukalla sairaalaan selvittämään, mikä opettajaa oikein vaivaa. Mutta sairaalassa opettajan vointi käy yhä oudommaksi. Hän pihistää lääkäriltä työtakin, karkaa takaisin töihin ja laittaa opetusmetodit ihan uusiksi. Ja niin hulluksi meno äityy, että opettajan työtä tullaan tarkkailemaan ulkomaita myöten.

Alakoululaisille suunnatun Ella ja kaverit -sarjan 11. nimeke Varokaa lapsia! on aivan parhaita kohdallemme osuneita sarjan kirjoja. Sen irtonainen huumori naurattaa niin lasta kuin aikuistakin, ja höpsöjen väärinkäsitysten ja kohelluksen kautta seuraavaan kommellukseen remeltävää koululuokkaa on ilo seurata. Tässä seikkailussa pääroolin varastaa Ellan ja kavereiden opettaja, mutta ovat muutkin vakiohahmot vireessä – etenkin Batman-asuinen Samppa sekä aina yhtä hassu Pate.

Ella ja kaverit on täsmävalinta lapsille, jotka ovat joko juuri oppineet itse lukemaan tai jotka yhä nauttivat yhteisistä satuhetkistä aikuisen kanssa. Ellan ja kavereiden tempo on sopivan sähäkkä ja tapahtumat riittävän yllättäviä. Me jatkamme kohderyhmäläisemme kanssa edelleen Timo Parvelan aikaansaannosten parissa, ja siinä samalla lähetämme ison suosituksen kaikille muillekin ikuisille tokaluokkalaisille.