Nina Nevalainen: Väritä Kouvola -värityskirja

Väritä Kouvola

Väritä Kouvola on hieno kirja Kouvolasta, jonka itse kukin saa värittää mieleisekseen. Joka aukeamalla on piirretty kuva jostakin Kouvolan kohteesta ja vieressä tietopaketti pähkinänkuoressa siitä, mitä kuva esittää.

Kouvolalaiset itse ovat luoneet sellaisen kuvan Kouvolasta, joka on betonia ja harmaata, mutta itse olen paljasjalkainen kouvolalainen ja eikä kotikaupunkini ole koskaan tuntunut harmaalta tai betoniselta. No, en ole kyllä värittäjäihmisiäkään, joten minun ei tarvitsee Kouvolaa värittää, onhan se ollut minulle aina värikäs.

Pidin tavattomasti tästä ideasta, jolla kaupunkia voi esitellä. Nina Nevalainen on jokaisen kohteen kuvannut ja sitten kuvasta loihtinut esiin upean piirroksen; juuri sellaisen, jota on kiva värittää. Eli jos ei vaikka pidä Vaakunan nykyisestä väristä, voi värittää kirjaan sen ihan just sen väriseksi kuin se silmää ja mieltä lämmittää.

Kirjassa ei ole sivunumeroita, enkä viitsinyt niitä laskea, mutta paljon on kohteita ja ne ovat aakkosjärjestyksessä, wau. Kohteita on ympäri Kouvolaa, siis nykyistä laajaa “suurkaupunkia”. Lähes kaikki olivat tuttuja paikkoja, mutta oli sellaisiakin, joihin täytyy vielä tutustua.

Kuvien kupeessa olevat tietopaketit ovat kattavia, ja niissä on juuri se tärkein kerrottu, että sen ymmärtää ja jaksaa lukea, vaikka ei olisikaan lukuihmisiä. Kirja toimii hyvin paitsi tietysti värityskirjana, myös eräänlaisena matkaoppaana. Matkamuistoksikin voisin nimittää, hyväksi sellaiseksi, koska siitä ei tarvitse pölyjä pyyhkiä ja siitä on iloa pitkäksi aikaa. Lahjaksi voisi antaa melkeinpä kenelle tahansa. Uskoisin, että entisille kouvolalaisille Väritä Kouvola voisi olla kiva nostalgiapaketti.

Kouvolan kaikissa kirjastoissa kirja on, ei lainattavissa, mutta väritettävänä. Värikynät ovat kirjan vieressä, joten ei kun kirjastoon ja värittämään. Kerrankin on sellainen kirjaston kirja, mihin sen saa tehdä.

Tämmöinen kirja on niin mahtava, että voisi luulla, että moni muukin kaupunki haluaisi heti samanlaisen.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 306 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!