Ernest Hemingway: Vanhus ja meri

Klassikko, mutta oikeastaan aika erilainen sellainen. Kirja ei sisällä monitahoista tarinaa tai historiallista näkökulmaa. Kaiken lisäksi se on romaaniksi lyhyt ja helppolukuinen.

Vanha kalastaja Santiago, hänen apupoikansa ja unelma paremmasta saaliista. Siinä alkuasetelma, josta kertomus lähtee kasvamaan. Kaloista, saaduista ja saamattomista sekä baseballista puhutaan paljon, mutta kirjan edetessä pinnana alta astuvat esiin kuitenkin hyvin syvälliset asiat.

Vanhuksen ohella pääosiin nousee hänen saalistamansa kala, joka ei tarinan edetessä ole enää pelkkä kala. Saaliista ja saalistajasta tulee kuin yhtä, melkeinpä kohtalontoverit. Sankaritarina muuttuu selviytymistarinaksi ja pikkuhiljaa myös ihmismielen kuvaukseksi.

Vanhus on merellä ollessaan tilanteessa, jossa kaikki ratkaisut on tehtävä itse. Tarina on hyvin yksinkertainen, mutta tuo hienosti esiin, mitkä asiat ovat lopulta niitä tärkeimpiä.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »