Käsittelen unettomuutta ristiriitaisena ja moninaisena ilmiönä. Se voi olla kauheaa tai kaunista, vapaaehtoista tai pakotettua, ajoittaista tai jatkuvaa. Valvomisen syyt ja seuraukset voivat olla erilaisia: joillekin unettomuus on sairaus, joka johtaa mielenterveyden ongelmiin tai jopa kuolemaan, toiselle valvominen on luova tila, jossa voi kirjoittaa, maalata tai pohtia maailmaa ja itseään sen osana.
Olen viime vuosina lukenut tukun unettomuuteen ja unihäiriöihin liittyviä keskenään hyvin erilaisia kirjoja. Mieleen tulevat ensimmäisinä Anne Huutoniemen ja Markku Partisen Uniterveyskirja (2018), joka käsitteli unenhuoltoa ja unihygieniaa melko perinteisin käytännön keinoin sekä Darian Leaderin Miksi emme saa unta (2020), joka tarttui aiheeseensa psykoanalyyttisen näkökulman kautta. Näiden ääripäiden väliin mahtuu sitten lukuisia kokemuksellisia teoksia. Mutta käsillä oleva Pälvi Rantalan on taas jotain uudenlaista.
Rantala näkee unettomuuden ja valvomisen sekä henkilökohtaisena, historiallisena että yhteiskunnallisena ilmiönä. Jatkuva unenpuute on hänen mukaansa vähän kuin jatkuva nälkä: se kuihduttaa, uuvuttaa, saa kärsijänsä menettämään sekä fyysisen että psyykkisen terveytensä. Unettomuus voi liittyä köyhyyteen, huono-osaisuuteen, asunnottomuuteen, sotaan ja lopulta kammottavaan kidutukseen.
Ei voi nukkua, jos ei ole paikkaa siihen, ei voi nukkua, jos pitää taistella vihollista vastaan vaikkapa toisessa maailmansodassa käytetyn pervitiiniksi kutsutun metamfetamiinin voimalla eikä ainakaan voi nukkua joutuessaan kidutetuksi. Toisaalta myös sinänsä kauniit ja toivotut asiat voivat aiheuttaa uuvuttavaa unettomuutta: niin monet ovat kokeneet loputtomalta tuntuvaa väsymystä ja unen mahdottomuutta vauvojen ja pienten lasten vuoteiden äärellä. Menneiden vuosien Pikku Kakkosen itäsaksalainen Nukkumattikin unihiekkoineen saattoi aiheuttaa herkimmissä katsojissa ahdistusta.
Entä sitten unilääkkeet? Rantala puhuu niistä sekä omien – ilmeisestikin aika vähäisten – että kuuluisien henkilöiden kokemusten kautta. Esimerkiksi tunnettu sosiologi Max Weber käytti unen saantiin sekä bromia, kloraalia, barbituraatteja ja lopuksi lääkärien ilmeisesti melko alttiisti määräämää heroiinia. Tätä lukiessani saatoin vain ihmetellä että hän kykeni luomaan joukon edelleen klassikkoina pidettyjä tieteellisiä teoksia. Ihan viattomia eivät olleet myöskään Virginia Woolfin tai Marcel Proustin lääkekaapit.
Toisaalta Rantala muistuttaa, että valvominen on saattanut kautta historian olla myös vapaaehtoista ja itseaiheutettua. Hän ottaa esimerkiksi varhaisemmat ajat ennen sähköä, jolloin kaksivaiheinen unirytmi oli laajalti käytössä.
Ensimmäinen uni alkoi noin yhdeksän tai kymmenen aikaan illalla. Puoliltaöin herättiin, puuhasteltiin, rukoiltiin, juteltiin, tavattiin naapureita, tupakoitiin tai harrastettiin seksiä.
Tämän luettuani oli ihan pakko miettiä, olisiko kaksivaiheinen unirytmi hyvä vieläkin, jollei se olisi mahdoton työelämän vaatimusten takia? Tai sopisiko se kenties meille eläkeläisille? Mene tiedä.
Valvojat oli mielenkiintoinen sekä lähtökohdiltaan että toteutukseltaan, enkä muista lukeneeni mitään ihan samanlaisesta näkökulmasta unettomuutta lähestyvää tekstiä.