Pekka Kytömäki: Valo pilkkoo pimeää

Valo pilkkoo pimeää

Pekka Kytömäen toinen runokokoelman jatkaa Ei talvikunnossapitoa -esikoiskokoelman kanssa samoilla linjoilla. On soma Anna Kytömäen piirtämä kansi ja runokokoelma täynnä pieniä nokkeluuksia. Tyyli on vähän haikumaista, tosin vaikuttaisi irtoavan tiukasta haikumuodosta enemmän kuin esikoiskokoelmassa.

Tämä on helppoa runoutta, mutta toisaalta myös oivaltavaa ja kekseliästä. Paikoin vilahtaa vähän sanaleikkiäkin. Kynnys tarttua kokoelmaan ja lukea runoja muutama tai useampikin on ilahduttavan matala. Tämä on Kytömäen kokoelmille tavallista ja hyvää.

Isyys, seesteisyys.
Ei sureta tuleva
eikä menneisyys.

Aiheissa on rakkautta ja tunteita, runojen haikumaisuuteen hyvin istuvia luontohavaintoja, lempeää ympäristöystävällisyyttä, jokunen mukava kissarunokin. Tätä kokoelmaa on Kytömäen muiden kokoelmien tavoin helppo suositella leppoisan, miellyttävän runouden ystäville.

Linnut näkevät
muovisen perintömme.
Ihme että ne
vielä laulavat meille.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 312 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!