Lincoln Child ja Douglas Preston: Tulikivi

FBI:n erikoisagentti Pendergast on erikoinen henkilö. Hän on sivistynyt, puhuu syvän etelän murretta sekä hallitsee taistelulajit ja japanilaiset teeseremoniat muun muassa runouden sekä kirjallisuuden tuntemuksen lisäksi. Tätä herrasmiesagenttia voisi pitää vaikka Sherlock Holmesin hienostuneena, mutta häikäilemättömämpänä perinteen jatkajana. Mustiin pukeutuva, kalpea aristokraatti tempautuu vähän väliä ratkomaan mitä kummallisimpia sarjamurhamysteerejä. Ja hän on jälleen liikkeellä…

Pendergast on kutsuttu selvittämään outoa kuolemantapausta. Lukitussa huoneessa komean talon yläkerrasta löytyvät kriitikko Jeremy Groven jäännökset. Todellakin se, mitä hänestä on jäljellä. Ilmassa leijuu outo katku ja ruumiin vieressä lattialla on hiiltynyt sorkan jälki. Kohtaus tuo mieleen tarinat heistä, jotka ovat tehneet sopimuksen pirun kanssa, myyneet sielunsa itse Paholaiselle!

Pendergast ei voi vastustaa asian selvittämistä, koska ainut ratkaisu näyttää olevan yliluonnollinen. Kun muitakin uhreja löytyy samantapaisissa olosuhteissa, joutuu agentti apureineen matkustamaan myös Firenzeen. Kaupunkiin, josta kaikki lopulta tuntuu alkaneen. Hän johtaa seuralaisensa kaupungin ahtaille ja kapeille kujille sekä vanhaan linnaan, johon kymmeniä vuosia sitten kokoontui neljä miestä loihtimaan jotakin.

Miksi nuo neljä miestä yleensä tapasivat toisensa ja mikä heitä yhdisti? Miten tarinaan liittyy eräs merkittävä viulu? Entäpä pastori, jonka mielestä maailmanloppu on tulossa? Pendergastilla apulaisineen on paljon selvitettävää. Ajatustöitä, mutta myös vaarallisia tilanteita riittää sekä New Yorkissa että Firenzessä. Lopulta kaikki kuitenkin ratkeaa — kuten Pendergastilla on tapana asiat ratkaista. Vaiettuja salaisuuksia sekä outoja tapahtumia, joiden tausta on lopulta hyvinkin yksinkertainen, tai niin ainakin Pendergast väittää…

Kirja on jälleen melkoinen tiiliskivi, mutta kirjoittajat kehivät tarinaansa niin mainiosti, ettei tässä tule kuollutta hetkeä vastaan. Jännitystä ja merkillisiä tapahtumia sekä itse Pendergastin mystinen hahmo luovat kokonaisuuden, jonka haluaa lukea mahdollisimman nopeasti loppuun. Ratkaisu on merkillisen selvä, kun sen oivaltaa. Mutta oivaltaisiko sitä kukaan muu kuin tämä omalaatuinen agentti itse. Myös pieniä, salamyhkäisiä viittauksia Pendergastin vaiettuun menneisyyteen annetaan jälleen tässäkin kirjassa. Suosittelen kaikille kihelmöivästä, salaperäisestä jännityksestä sekä oudoista tapahtumista kiinnostuneille. Lisää suomennoksia voi vain toivoa, ainakin ne ensimmäiset osat olisi mukava lukea myös käännettyinä. Tämä on suomennettuna Pendergast-sarjan kolmas ilmestynyt kirja, alkukielellä tämä on sarjan viides osa.