Archy Stallings ja Nat Jaffe pyörittävät vinyylidivaria Oaklandissa. Bisnes on vähän hiljaista ja uhkaa kuihtua entisestään, kun naapurustoon aiotaan rakentaa iso kauppakeskus, joka toisi eloa ja bisnestä alueelle, ja tappaisi samalla miesten divarin kiitos upean levyosastonsa.
Archyn vaimo Gwen taas on viimeisillään raskaana. Gwen pyörittää Natin vaimon Avivan kanssa kotisynnytyksissä avustavaa firmaa, joka joutuu hankaluuksiin yhden hieman epäonnistuneen synnytyksen johdosta. Gwenin temperamentti räiskyy pahemman kerran sairaalan lääkäreille ja kas, kaksikon toimilupa on pahemman kerran vaarassa.
Soppaan heitetään vielä Titus, johon Natin poika Julius on rakastanut – Titus, joka paljastuu Archyn pojaksi jostain aikaisemmasta suhteesta. Archyn isä taas on entinen blaxploitaatioelokuvien tähti Luther Stallings, jolla on omat hankaluutensa – isä ja poika eivät oikein ole puheväleissä enää.
Melkoista sotkua Michael Chabon siis kirjassaan pyörittää. Vaikka oaklandilainen elämäntapa tai Archyn saamaton sekoilu ei oikein kosketakaan, kirjassa oli kuitenkin sen verran yleisinhimillistä elämäntuskaa ja hankalien tilanteiden parissa kärvistelyä, että siitä sai kyllä kiinni ja tarina jaksoi kantaa loppuun asti. Voisi kirja kyllä parempikin olla: klisee tiivistämisen tarpeesta pätee tähän kirjaan, sen verran tarinassa oli ylimääräisen oloista haahuilua.
Noin yleensä ottaen Chabon kirjoittaa hyvin, vaikka onkin mieltynyt monimutkaisiin rakenteisiin. Kirjassa on yksi luku, joka on seitsemäntoista sivua yhtä virkettä. Vähän siis menee taiteellisen vaikutelman hakemisen puolelle. Fiilikseni Chabonin tuotannosta on vähän ristiriitainen: yksikään lukemani Chabonin kirja ei ole päässyt lähellekään ensimmäisenä lukemani The Yiddish Policemen’s Unionin tasoa. Pulitzer-voittaja The Amazing Adventures of Kavalier & Claytä en tosin ole vielä lukenut, vaikka kirjan olenkin omistanut vuosikausia.