Kolme tarinaa sisältävä albumi on erinomainen uutuus lajissaan. Tappajan päähenkilö on palkkamurhaaja, tinkimätön mies, joka hoitaa toimeksiantonsa ja saa siitä palkkion kuten pitääkin. Ensimmäinen osa keskittyy viemään lukijan palkkamurhaajan ajatuksiin — lähes koko tarina on päähenkilön kertomusta itsestään ja työstään, analyysia siitä, miksi hän tekee työtään ja haluaa olla siinä hyvä.
Tappaja on ammattilainen, joka takaa työnsä laadun. Hän valmistautuu huolellisesti, iskee rauhallisen kylmäverisesti ja katoaa jälkiä jättämättä. Mutta kun keikka Pariisissa venähtää, pitkä odotus alkaa rasittaa miehen mieltä. Tappaja on sosiopaatti, joka ei luota muihin kuin itseensä. Kohdetta odotellessaan hän muistelee omaa menneisyyttään, uraansa ja sen alkua sekä toteaa muun muassa: ”Minä autan rikkaita tappamaan toisiaan. Köyhillä ei ole minuun varaa. He hoitavat homman omin päin…”
Tappaja jakaantuu kolmeen osaan: Pitkä odotus, Noidakehä ja Velka. Odotuksen jälkeiset osat vievät tarinaa enemmän ehkä perinteisemmän trillerin suuntaan, mutta tappaja mielikuvat jatkuvat niissäkin. Piirtäjä Luc Jacamon tekee hienoa työtä. Ensimmäinen osa sisältää esimerkiksi kohtauksen, jossa päähenkilön mieli alkaa pirstoutua; Jacamon käyttää elokuvallisia keinoja, erilaisia leikkauksia, lähikuvia, erittäin antoisaa ja – pelottavaa! Värimaailmallakin tuodaan tunnelmaan outoutta kuin myös ilmapiiriä ja kuvauksellisuutta mm. tropiikin valoista ja varjoista myöhemmissä vaiheissa.
Tarinat ovat iskeviä, lyhyitä sarjakuvanovelleja, joita lukee aivan mielikseen ja samalla myös ihaillen piirtäjän keinoja toteuttaa kaikki tämä. Ranskassa sarjaa on ilmestynyt jo seitsemän albumia; suomennos sisältää kolme ensimmäistä osaa kovissa kansissa. Tappaja on ranskalainen, kyyninen noir-trilleri, jonka elokuvaoikeudet on myyty Yhdysvaltoihin. Tässä hyvä vaihtoehto kesädekkarille – lue välillä sarjakuva!