Pirjo Iivonen, Tiina Kaarela, Lumi Karmitsa ja muut: Suuri suomalainen toivesukkakirja : miesten sukat

Voin sanoa täydestä sydämestä, että tällaista kirjaa on toivottu ja odotettu! Onhan viime vuosina ilmestynyt toinen toistaan ihanampia villasukkakirjoja, mutta miehet ovat aina jääneet niissä paitsioon. Nyt on siis saatu Suuri suomalainen toivesukkakirja, joka sisältää 30 villasukkamallia miehille maamme eturivin suunnittelijoilta.

Kirjassa onkin sitten jokaiselle jotakin: on perinteisiä saapassukkia, ohuempia kenkiin mahtuvia sukkia, reippaita kirjoneuleita, raitoja ja palmikoita. Lisäksi kirja sisältää erikoisuutena kolme neulakinnastekniikalla toteutettua sukkaa. Ja jos sattuisi niin, että naiset tai isojalkaiset ihastuvat malleihin, ei hätää: monissa sukissa on kokoja numerosta 38 aina kokoon 47.

Tutkiessani tätä kirjaa oli miellyttävää huomata, että malleissa näkyi niin selkeästi kunkin suunnittelijan omaperäinen kädenjälki, joihin Moreenin neulekirjat ovat meitä tutustuttaneet. Ihan niin kuin olisi vanhoja ystäviä tavannut! Eipä vaikka Lumi Karmitsan ja Niina Laitisen sukkia voisi sekoittaa toisiinsa.

Ovatko nämä mallit sitten miesten mieleen? Ovat ja eivät, se riippuu ihan herrahenkilön mausta ja luultavasti vähän iästäkin. Oma hillitty keski-ikäinen sukankuluttajani katseli hieman karsaasti heleimpiä kirjoneulemalleja eivätkä Lumi Karmitsan hillittömät Tsiisus tulee taas -sukat juurikaan miellyttäneet ei-kristittyä, mutta sitten kirjasta kyllä löytyi lukuisia sopivaksi katsottuja palmikko- ja raitamalleja. Ja olen ihan varma, että ne reippaat kirjoneuleet sopivat nuorille ja räväköille, joita tietenkin tässä maassa riittää.

Joten siitä vaan neulomaan!