Ulla Svensk: Suomen lasten leivontakirja

Suomen lasten leivontakirja

Tunnetun leipuri-kondiittori Ulla Svenskin Suomen lasten leivontakirja ilmestyy tarpeeseen, sillä lapsille soveltuvia ja perusohjeita sisältäviä leivonta­kirjoja on kaupan hyllyissä tarjolla yllättävän vähän. Se oli ainakin oma kokemukseni, kun jokin aika sitten yritin etsiä lapselle sopivaa keitto­kirja­lahjaa. Reseptikirjat ovat joko jopa täysin kuvattomia tai ohjeet todella kummallisia.

Suomen lasten leivontakirja sen sijaan keskittyy ohjaamaan lapsileipureita perusreseptien pariin ja ohjeiden selkeyteen on kiinnitetty huomiota. Myös erilaiset työvälineet ja leivontasanasto esitellään, joten pikkuleipurin ei tarvitse ihmetellä mitä eri termeillä tarkoitetaan. Lisäksi jokaiseen reseptiin on liitetty leivonnaisen kuva, joten leipuri tietää millaiseen lopputulokseen on tähtää­mässä. Vaikka ohjeet pääosin ovat hyvin selkeitä, olisin kaivannut joihinkin resepteihin vielä hieman lisäselvennystä. Esimerkiksi korvapuustien muotoilussa kuvitettu ohje olisi varmasti ollut avuksi.

Testailimme lapsen kanssa kotileipomossa muun muassa mokkapaloja, suolaisia muffineita sekä rieskoja, eikä epäonnistumisia ole tullut vastaan. Reseptit eivät myöskään vaadi kovin erikoisia ainesosia, joten leivonta­inspiraatio ei välttämättä vaadi kaupan kautta käymistä. Parasta kirjassa on se, ettei se aliarvioi lapsileipureita. Kyllä lastenkin leivontakirjassa tulee olla herkullinen kuvitus ja kunnianhimoisiakin ohjeita. Kirjan reseptit sopivat toki muillekin kuin lapsille, ja tämä voisi olla myös kenen tahansa aloittelevan leipurin ensimmäinen ohjekirja.

Salla P.