Suomalainen huippukapellimestariperinne elää ja voi hyvin. Lievästä sotienaikaisesta ja niiden jälkeisestä lamavaiheesta huolimatta voidaan hyvällä syyllä puhua jo reilusti yli satavuotiaasta kulttuurista, joka on tuottanut kansainvälisiä musiikin huippuosaajia vuosikymmenestä toiseen. Vesa Sirénin Tieto-Finlandialla palkittu mammuttimainen opus kertoo pienen maan suurista musiikkimiehistä alaotsikkonsa mukaisesti Jean Sibeliuksesta Esa-Pekka Saloseen, Robert Kajanuksesta Mikko Franckiin.
Suomalaiset kapellimestarit käy läpi sukupolvi kerrallaan suomalaisen musiikkielämän historiaa. Kaikki alkaa Robert Kajanuksen perustamasta Helsingin kaupunginorkesterista, jonka kautta jo varhain suomalaiskapellimestareiden ensimmäinen sukupolvi lähti valloittamaan maailmaa johtotähtenään Sibeliuksen musiikki, muitakaan keskeisiä nimiä toki unohtamatta. Jo sata vuotta sitten suomalaiset johtivat merkittävimmissä maailman metropoleissa ja olivat ratkaisevassa osassa myös erityisesti pohjoismaisen musiikkielämän kehityksessä.
Seuraava sukupolvi jäi hieman alkuperäisten suurnimien varjoon, eikä kotimaassa oikein kunnollisia johtamistilaisuuksia ollutkaan, kun maan kunnolliset orkesterit oli lueteltavissa yhden käden sormin. Kulttuuriväkeä on myös tuntuneet aikojen alusta alkaen kiusaavan keskinäinen kateus ja hivenen ongelmalliset välit toisiinsa. Omaa työtänsä maestrot osaavat arvostaa, mutta muille kehuja annetaan varovaisemmin. Sirén kirjoittaa värikkäästi jopa suurista orkesterisodista. Maailmansotien jälkeen esiin tuli 1930- ja 40-luvuilla syntyneet mestarit, jotka saivat arvostusta ja huippuvirkoja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin jo hyvin nuorina. Hyvin erilaisista taiteilijaprofiileista lähtien he ovat kehittäneet kotimaiset kulttuuri-instituutiot kohti hyvää kansainvälistä tasoa.
Tärkeimpiä yksittäisiä vaikuttajia tämänhetkiseen tilanteeseen suomalaisessa kapellimestarikentässä on ollut Jorma Panulan kapellimestarikoulutus Sibelius-akatemiassa. Sen hedelmistä on nautittu 1970- ja 1980-lukujen taitteesta lähtien aina tähän päivään asti, kun huippuyksilöt kuten Esa-Pekka Salonen, Jukka-Pekka Saraste, Osmo Vänskä ja lukuisat muut ovat nousseet johtamaan maailman keskeisimpiä orkestereita. Muunkinlaisia syitä ja polkuja huipulle on ollut, ja näitäkin Sirén kirjassaan käsittelee monipuolisesti.
Suomalaiset kapellimestarit on ollut kirjoittajalleen huima, mutta ilmeisen mieluinen voimainponnistus. Lähes tuhatsivuista tiiliskiveä varten Vesa Sirénin on täytynyt haalia todella laaja tausta-aineisto. Aikalaiskritiikkejä, henkilöhaastatteluja, kirjallisuusviitteitä ja levytysten monipuolisia analyysejä on tutkittu ja tehty valtavasti työtunteja kaihtamatta. Kokonaisuus pysyy Sirénin hyppysissä hyvin, eikä hän sorru turhaan akateemisuuteen, vaan kirjaa on varsin miellyttävä lukea. Monet anekdootit keventävät juuri sopivasti faktavyöryä. Kiinnostavasta aiheesta sulavasti ja loogisesti kirjoitettua kirjaa kelpaa vinkkaajan vinkata!