Stalker sijoittuu kanadalaiseen Marmontin kaupunkiin. Se on yksi viidestä paikasta, joissa oudot muukalaiset, ilmeisesti avaruudesta, ovat käyneet. Käynti, kuten tapahtumaa kutsutaan, on jättänyt Marmontiin alueen, jolta löytyy paljon mielenkiintoista tavaraa. Sen keräämistä vain haittaa se, että alue, Vyöhyke, on hyvin vaarallinen. On onnekasta selvitä sieltä hengissä ja todellinen menestys, jos saa tuotua jotain mukanaan. Painovoimakeskittymät, vaaralliset kaasut ja muut ansat uhkaavat vierailijaa.
Virallisesti Vyöhykettä vartioi ja tavaraa kerää instituutti, mutta tehokkaimpia ovat stalkerit, omin luvin aluetta ryöstävät henkilöt. Sellainen on myös kirjan päähenkilö Redrick Shoehart. Red on joutunut retkistään vankilaankin, mutta jatkaa silti, kun ei muutakaan voi. Jollain keinollahan on rahaa saatava, eikä Marmont tarjoa juuri vaihtoehtoja.
Vyöhykkeeltä löytyy yhtä jos toista kiinnostavaa. Tiedemiehet tutkivat esineitä ja keksivätkin niille käyttöä – puolisatunnaisesti, ja todennäköisesti jotain aivan muuta kuin mihin esineet on alunperin tarkoitettu. Stalkereita työllistävät aseteollisuuden edustajat, jotka toivovat alueelta löytyvän uusia huipputehokkaita aseita.
Syvälliseksi romaani käy, kun Vyöhykkeen tulkitsee ihmisen psyyken vertauskuvaksi. Mielenkiintoinen ajatusleikki on esimerkiksi nähdä stalkerit luovina, taiteellisina ihmisinä, jotka henkensä uhalla penkovat psyyken syvyyksiä tuoden sieltä sitten uusia ideoita kaiken kansan saataville. Kun teos vielä lopulta saavuttaa melkoisen messiaanisia ulottuvuuksia, on se varsin monitulkintainen ja ehdottoman kiinnostava.