Kun Isak Severin sai valmiiksi taiteilija Werner H. Bergerin elämäkerran, hän oli tyytymätön: Bergerin suvun tarinaa ei oltu vielä kerrottu kunnolla. Hän alkoi uuden urakan, jonka lopullisena päämääränä oli selostaa kaikkine taustoineen se, mitä Sömnön saarella lopulta tapahtui. Alkaa yli sadan vuoden sukukronikka, joka kulkee Bergerien itävaltalaisten juurien kautta Pariisiin ja Le Havreen, sieltä Belgian Kongon savannien syvyyksiin, ja lopulta natseja karkuun Ruotsiin. Elämäkerturi Isak Severin pyrkii selittämään, miten nämä kaikki sukulaisten seikkailut lopulta heijastuvat Wernerin elämäntyöhön ja valintoihin.
Heikki Kännöä ei ainakaan voi syyttää kunnianhimon ja mielikuvituksen puutteesta. Sömnö on huima tarina lukuisine sivupolkuineen ja esoteeris-mystisine maailmankatsomuksineen. Tutustumme oman henkensä jatkuvasti alttiiksi laittavaan keksijään, 127-vuotiaaksi elävään vihreäpukuiseen mieheen, halun ja elämänvoiman muusaan, arkkienkeleihin, runoilijoihin, saarten henkiin. Yksi vaikuttavimmista episodeista on Bergerin ja hänen kumppaniensa hullu oopperaprojekti, jossa monituntinen kokonaistaideteos valmistellaan ja esitetään yhden ainoan kerran varta vasten tähän tarkoitukseen rakennetussa oopperatalossa – Kinshasassa. Koko kirjassa kuuluu ja vaikuttaa Richard Wagnerin Nibelungin sormus -oopperatetralogia, josta Werner H. Berger hakee jatkuvasti uutta intoa työlleen.
Sömnö on valloittavan omaperäinen tiiliskiviromaani, jonka juonenkäänteitä on hankala arvata etukäteen. Heikki Kännö kertoo saaneensa romaanin loppukohtauksesta ilmestyksenomaisen näyn ja kuvitellut kirjan kirjoittavan sen jälkeen itsensä. 11 vuotta siihen meni.
[S]ujuvan tarinankuljetuksen tunnistaa siitä, että se hengittää itsenäisesti eikä kysele lupaa käänteilleen.
Sömnö on omalakinen, oikukas. Selittääkö se lopulta kuitenkaan mitään, jää lukijan tulkittavaksi. Matka on melkoinen. Suosittelen.