Miksi Englanti häviää, miksi MM-kisat tekevät onnelliseksi ja muita jalkapalloilmiöitä on varsin kattava ja kunninanhimoinen alaotsikko tietokirjalle, jossa jalkapallon saloja yritetään ratkoa tilastollisin menetelmin. Simon Kuperin ja Stefan Szymanskin Soccernomics pyrkii löytämään tilastollisia lainalaisuuksia maailman suositumman urheilulajin parista.
Kirja jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen käsittelee jalkapalloa bisneksenä. Yhdellä lauseella: ammattilaisjalkapallo on taloudellisesti kannattamatonta pientä liiketoimintaa. Vähän laveammin sanottuna harva jalkapalloseura toimii terveen yrityksen tavoin. Miljardöörisheikit ja -oligarkit tekevät Valioliiga-joukkueistaan henkilökohtaisia leikkikenttiään, joille he syytävät järjettömiä rahasummia. Otteluliput maksavat omaisuuksia. Mutta fanit maksavat kyllä. Seurat ovat sitkeitä, ja suuristakin ongelmista huolimatta ne harvoin katoavat kokonaan. Samalla yritetään patistaa seurapomoja ymmärtämään tutkitun tilastotiedon merkitystä. Esimerkkejä onnistumisista haetaan erityisesti amerikkalaisen baseballin puolelta.
Toisessa osassa tutkitaan faneja. Jalkapallon merkitys fanille on suunnaton ja omaan seuraan synnytään – vai ovatko kaikki sittenkään Nick Hornbyn tapaisia fanaatikkoja? Haetaanko jalkapallo-otteluista sittenkin vain menestyksen huumaa? Kirjan kolmannen osan muodostaa maajoukkuejalkapallon analysointi ja ennen kaikkea Englannin menestymisen –tai sen puuttumisen – tutkiminen.
Periaatteessa Kuperin ja Szymanskin idea on hyvä, ja Soccernomics sisältääkin paljon kiehtovia analyysejä ja ehdotuksia. Käytännössä kirja on kuitenkin hieman sekava ja raskassoutuinen. Kirja on kirjoitettu selvästi britti- ja amerikkalaismarkkinoita ajatellen, mikä hieman vieraannuttaa kotimaisesta näkökulmasta. Jalkapallosta kiinnostuneelle lukijalle Soccernomics on kyllä ainakin selailemisen arvoinen opus, suosittelen.