Hugh Howey: Siilo

Siilo

Maailman kenties toiseksi suosituin omakustannekirja (Fifty Shades of Greyn jälkeen) Siilo on löytänyt tiensä myös suomenkieliseksi käännökseksi. Alun perin Amazonin kautta julkaistu Siilo kipusi suureen suosioon ensimmäisestä tarinasta lähtien ja mukautui nopeasti jatkosarjaksi.

Siilo käynnistyy novellimaisella esitarinalla. Maailma on kokenut tuhon ja ulkoilma on saastunut. Viimeiset selviytyjät ovat maanalaisessa bunkkerikompleksissa siilossa. Järjestysmiehenä toimiva Holston suree vaimoaan, joka lähetettiin ulos rikkomuksen takia. Suru, tapahtumat ja elämä kaikkineen painavat Holstonia. Kaikki ei muutenkaan ole kohdillaan. Siilon sisällä on selittämätön jännite, joka vain odottaa laukeamistaan.

Jokainen kirja on oma palansa siilon arvoituksessa. Ihmiskohtalot vilisevät siilon käytävillä. Vaikka siilon asukkaat ovat selkeästi olleet hyvin valmistautuneita tuhoon, on resursseista väistämättä suurta pulaa.

Siilon suurin vahvuus on sen ympäristö. Painostava tunnelma on kuin jatke ahdistavalle tapahtumapaikalle. Monessa mielessä se tuo minulle mieleen toisen post-apokalyptisen kirjan Dmitry Glukhovskyn Metro 2033.

Post-apokalyptisia kirjoja on julkaistu viime aikoina paljon. Siilo erottuu näistä edukseen toimivan rakenteensa ja hienon ympäristönsä takia. Sitä voi siis helposti suositella aihepiiristä kiinnostuneille.