Katja Kallio: Säkenöivät hetket

Säkenöivät hetket

Säkenöivät hetket on täynnä säkenöiviä hetkiä. Kirja on olevinaan niin tyyni ja rauhallinen, mutta kaiken aikaa siitä tirskuu jotain hyvinkin pidätettyä. Kolmen sukupolven naisten tarina on koko matkan herkullista luettavaa. Paikkana on Hanko ja kaikki alkaa jo vuodesta 1914.

Inga Troberg on nainen, joka on tyttärensä Ellyn kanssa saapunut Hankoon viettämään lomaa. Heti aluksi selviää, että Inga on kaksin tyttärensä kanssa, ollut aina. Ompeluksillaan hän on säästänyt rahaa viettääkseen lomaa muualla kuin kotona Helsingissä. Helppoa ei ole Ingan elämä, se käy pian selväksi. Kaikki on hyvin peiteltyä, mutta suhde hänellä on, salassa pidettävä. Sekö on yksi syy siihen, että Elly jää yksin..?

Elly Troberg tapaa pojan, joka lupaa huolehtia hänestä ja Elly turvautuu häneen, menee naimisiin, saa lapsia ja jää Hankoon. Kaikki pitäisi olla ihan hyvin, mutta onko? Elly Kreutzman hoitaa kotia ja neljää lastaan, käy töissä ja ei ole onnellinen. Salassa Ellykin käy läpi vieraan suhteen.

Ellyllä on kolme tytärtä ja yksi poika. Keskimmäinen tyttäristä, Beata, ei asetu raameihin vaan elää hyvinkin epäsovinnaista elämää. Beata alkaa seurustella Effen kanssa. Kun siitä tulee äidin kautta sanomista, Beata lähtee ja muuttaa Effen luokse. Kun Effe lähtee merille, on Beatankin lähdettävä. Hän on yksin.

Naisten elämä on mielenkiintoista, on jännittävää seurata, kuinka kaikki on niin pidättyväistä. Ei tuoda julki suuria tunteita, ei puhuta, ollaan häveliäitä ja kaikki tehdään salaa. Ingan ja Ellyn ollessa niin ahdistuneita tai alistuneita elämään, Beata on piristävä tapaus, sillä hän ottaa ilon irti, nauttii kaikesta.

Se, että jokainen jollain lailla välittää toisesta tuomatta sitä kuitenkaan julki, on jotenkin tämän kirjan ärsyttävin ja kiehtovin osa. Siis etenkin naisten välillä. Tämä kuvastaa ehkä sen ajan henkeä, häveliäisyyttä naisen seksuaalisuudesta.

Säkenöivät hetket jää mieleen pitkäksi aikaa säkenöimään. Kirjan tunnelma on koukuttava.