Anna-Riikka Carlson: Rakas Eeva Kilpi : Nämä juhlat jatkuvat vielä

Rakas Eeva Kilpi

Ollaan suuren äärellä. Lakki pois ja kumarrus.

Eeva Kilpi (o.s. Salo) elää. Syntynyt Hiitolassa vuonna 1928 helmikuun 18. päivä. Laskekaas ikävuodet!

Me olemme saaneet lukea ne kymmenet Eevan kirjoittamat kirjat ja päässeet hänelle tärkeiden asioiden lähelle tai sisään: luonto, kotiseutu, karjalaisuus, evakkous, rakkaus, ihmissuhteet. Milteipä tuossa järjestyksessä.

Anna-Riikka Carlson (s. 1974), syntyjään varsinaissuomalainen, on WSOY:n kustantajana päässyt lukijaakin likemmäksi Eeva Kilpeen: hän on luonut jo puolenkymmentä vuotta kestäneen henkilökohtaisen intiimin suhteen kirjailijaikoniin. Eikä ystävyyden syvyydessä taida syntymäpaikka ratkaista.

Niinpä on aika kirjoittaa kirja noista tapaamisista, joiden pääpontimena on Eeva Kilven tuotannon vaikuttavuus.

Rakas Eeva Kilpi : Nämä juhlat jatkuvat vielä -kirjan ensimmäinen merkintä on kesäkuulta 2018 ja viimeinen tämän vuoden 2024 tammikuulta. Espoon Iltaruskontieltä matka käy hiljalleen hoivakotiin, jossa koskettavat tapaamiset liikuttavat mielentilaa kirjan kansien molemmin puolin.

Epäillen olen tämän kirjan aitouteen blogisarjassani suhtautunut – turhaan. Näin jälkikäteen sen huomaan. Turhaan epäillyt myös toisen lukijan, välilukijan, tarpeellisuutta tulkitsemaan kirjailijan sanomaa – Eikö muka oma lukema ja tulkinta riitä! hanttiinpannen. Täsmennykset eivät haittaa tee.

Antoisaa seuraa on Anna-Riikan kirja Eevasta ollut, väliin melkoista punnertamista, väliin mitä mielenkiintoisinta seuraa. Valokuvia on tullut tarkoin tutkailtua.

Vaan entäs nyt!

Jukka on kantanut kaikki äitinsä muistiinpanot valokuvineen ja lehtileikkeineen, lippuineen, lappuineen, kalentereineen, kirjeineen, siis hevoskuormallisen, Anna-Riikka Carlsonin hoteisiin – ja vasta tämän kirjan viimeisten sivujen aikana marraskuussa! Eikä ihme, jos A-R hämmästellen siunailee:

Sinun kirjoitettu elämäsi on käsissäni.

Nythän sieltä vasta alkaa kaivautua mielenkiintoista materiaalia Eeva Kilpi -kuvan ja kilven terävöittämiseksi. Eipä olisi uskonut Eeva Kilven miestenmäärää ja niin edelleen.

Jäämme odottamaan siis varsinaista Eeva Kilpi -elämäkertaa.

hikkaj

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 314 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!