Yliopisto on instituutiona ollut olemassa pitkään ja pitkä olemassaolo on valitettavasti merkinnyt sitä, että naisille ei yliopistomaailmassa ole löytynyt akateemista sijaa kunnolla edes jälkiteollisessa maailmassa. Lasikatto on kaikkein ilmeisin professorikunnassa, joka on kansainvälisestikin muutamaa todella harvaa tieteen alaa lukuun ottamatta erittäin miehinen. Anu Lahtisen ja Tuula Vainikaisen kirja Proffapoluilla : Tutkittua ja koettua tiedenaisten elämästä syventyy professorien sukupuolisen tasa-arvon tilaan Suomessa antamalla naisprofessoreille mahdollisuuden kertoa omia kokemuksiaan sekä kertomalla merkittävimpien suomalaisten naisprofessorien (valitettavan lyhyen) historian.
Naisprofessorien omat kokemukset kirjailijat kartoittivat kyselyn avulla, joka lähetettiin 600 suomalaiselle naisprofessorille. 160 professoria vastasi kyselyyn ja kertoi kokemuksiaan professorin urapoluista ja umpikujista monelta eri vuosikymmeneltä. Kirja esittelee nostoja kyselyn vastauksista ja niistä välittyy masentava kuva naisten asemassa professorikunnassa ja akateemisessa maailmassa ylipäänsä. Valitettavan monet vastaajat ovat kohdanneet avointa sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää ja lähes kaikki tunnistavat tiedemaailman rakenteiden suosivan miehiä.
Naisprofessorien kokemusten lisäksi kirjassa käydään kattavasti läpi suomalaisten naisprofessorien historia eri aloilla, mikä toivottavasti kannustaa tulevia tieteen tekijöitä jatkamaan tieteellistä uraansa professoreiksi asti. Esimerkkien puuttuminen on yksi tärkeistä syistä, jotka naisprofessorit näkevät naisten vähäiseen määrään professorikunnassa ja historian kirjoittaminen yksiin kansiin auttaa tässä.
Proffapoluilla ei lopulta ota kantaa suoraan siihen, että mitä heikon tasa-arvotilanteen korjaamiseksi pitäisi tehdä, mutta professorien kommenteissa nousee esiin tapoja, joita on kokeiltu ja se, miten kokeilut ovat onnistuneet ja ennen kaikkea epäonnistuneet. Tieteen sukupuolisen tasa-arvon nykytilan ja historian kuvauksena kirja on erinomainen ja arvokas ja nostaa toivottavasti tasa-arvoteemaa tieteessä näkyviin ja siten kannustaa myös tasa-arvon toteutumiseen.