Perinteiset taloustieteet odottavat, että ihmiset käyttäytyvät aina täysin rationaalisesti ja tekevät järkeviä ratkaisuja. Arkijärjellä tämä tuntuu erikoiselta, sillä ihmiset ovat yleensä kaikkea muuta kuin järkeviä. Tutkija Dan Ariely on samaa mieltä; lisäksi Ariely vakuuttaa, että ihmisten järjenvastaisuus on itse asiassa ennustettavaa ja toistuvaa.
Kirja käy läpi joukon esimerkkejä eri elämänalueilta. Jokainen esimerkki havainnollistetaan joukolla kokeita, jotka vahvistavat Arielyn sanomaa. Ilmainen on todellakin houkuttelevampaa kuin halpa, kalliimmat lääkkeet todellakin tehoavat paremmin kuin halvat, omistettu asia todellakin koetaan arvokkaammaksi ja niin päin pois. Ihmismielen ennustettava irrationaalisuus käy selväksi.
Predictably Irrational on viihdyttävä kirja, sillä Ariely osaa esittää asiansa sujuvasti. Koeasetelmat ovat mielenkiintoisia. Samalla kirja on varsin opettavainen. Jos esimerkiksi myy jotain, tämä kirja tarjoaa vinkkejä siitä, miten ostajia ohjaillaan ja kuinka tuotteiden arvoa pystyy kohentamaan yksinkertaisin keinoin. Myös omaa päätöksentekotaitoaan pystyy kehittämään kun tunnistaa tässä kirjassa esitettyjä asioita: Ariely neuvoo tapoja olla vähän rationaalisempi päätöksenteossaan.
Tämä on siis kaikin puolin kiinnostava ja opettavainen teos, raikasta käyttäytymistieteisiin nojaavaa taloustiedettä (behavioral economics) hieman Freakonomicsin tapaan (mutta paremmin). Malcolm Gladwellin populaaripsykologia ja päätöksentekopohdiskelu ei ole myöskään tästä kaukana.