Pirjo Hassinen: Popula

Jokainen haluaa kuulua johonkin yhteisöön. Vaihtoehdon tarjoaa oikeistopopulistinen Popula-puolue, joka antaa vastauksen monelle. Oikeaan elämäntilanteeseen osunut iskulause, ohjelma, yhteydenotto tai haastattelu saavat kenen tahansa olettamaan, että tämä puolue ja aate ovat juuri minua varten. Henkilökohtainen on poliittista, poliittinen on henkilökohtaista! Aatemaailmaa on tarjolla jokaiselle ja elämäänsä pettynyt voi saada vastauksen vaikka tästä.

Pirjo Vainio on aina halunnut maalata ja toteuttaa itseään. Pikkunätit kukkataulut ovat hänen alaansa ja siksi hän vihaakin museossa esillä olevia teoksia. Hän saa päähänsä tuhota erään niistä tussilla, taiteen nimissä. Populan väki näkee tässäkin tilaisuutensa: tiettyjen taiteilijoiden saamat apurahat, ei-esittävä taide ja kas, mediassa onkin asiasta jo toinen kuva…

Pirjon naapurina asuva Perttu puolestaan on portsarina yöravintolassa. Eräänä iltana hän lennättää kaverin hieman liian rajusti ulos ja saa potkut. Sattumalta hänkin on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja Populan johtomies Jukka Kalmari palkkaa hänet luottomiehekseen: autonkuljettajaksi, turvamieheksi, järjestelijäksi.

Jokainen heistä tuntuu löytäneen henkisen kotinsa ja jonkinlaisen tarkoituksen elämälleen. Pirjokin alkaa pitää yhteyttä tyttäreensä Ritaan, joka on ajautunut kotonaan tragikoomiseen tilanteeseen sanottuaan riidan yhteydessä hölmösti.

Pirjo Hassinen on jälleen kirjoittanut ajankohtaisen ja vahvan romaanin. Tässä sivutaan vanhustenhoitoa ja sen tilaa, työttömyttä ja työllistymistä, harmaata taloutta, rikoksia, rasismia, väkivaltaa ja erilaisia perhemalleja sekä -suhteita puhumattakaan tietysti Popula-puolueen aatteista ja sen tarjoamista vaihtoehtoista. Tällä ei välttämättä ole täyttä vastinetta todellisuudessa, mutta romaanina tämä on mielenkiintoinen ja kantaaottava.

Suosittelen kaikille, jotka ovat kiinnostuneet ihmisyyttä lähellä kulkevista tarinoista, siitä realistisesta ja räväkästäkin kerronnasta, jota kirjailija tarjoaa. Lisäksi jokaisen kannattaisi lukea Popula näin kunnallisvaalien alla, ihan vain yleisen mielenkiinnon vuoksi. Miten minuun pyritään vaikuttamaan?