Miroslav Sekulic-Struja: Petar & Liza

Petar & Liza

Runoilija Petarin aika Jugoslavian armeijassa lähestyy loppuaan ja pitäisi keksiä mitä sitä oikein tekisi elämällään. Armeijakaverit vaikuttavat olevan aivan yhtä pihalla, mutta nuorukaisten sukupolvi ei ole tässä asiassa yksin, 80-luvun Jugoslaviaa ylipäätään tuntuu vaivaavan ankea näköalattomuus. Petar vaeltaa, etsien jotain, kunnes hän hetkellisesti löytää elämälleen tarkoituksen. Tutustuminen tanssija Lizaan tuo kaivattua valoa elämään, mutta rakkauskaan ei lopulta ole ratkaisu Petarin sisäisiin demoneihin. Laiva ilman peräsintä ajelehtii, kunnes Petar jälleen kerran törmää Lizaan vuosia myöhemmin.

Näennäisesti yksinkertaista tarinaa rytmittävät lyhyet nykyaikaan sijoittuvat ruudut, joissa Petarin tunteneet ihmiset muistelevat miestä. Miksi häntä oikein muistellaan, tuleeko Petarista lopulta kuuluisuus vai tapahtuuko jotain traagista? Tästä ei kannata paljastaa enempää, mutta sen voi sanoa että Petar & Liza ei ole lopulta kertomus niinkään yksilöistä kuin kokonaisesta yhteiskunnasta ja sukupolvesta, joka on kokenut valtaisan yhteiskunnallisen muutoksen.

Tästä lukija voisi arvella, että viittaus Jugoslavian sotaan on väistämätön, mutta tapahtumaa ei käsitellä sarjakuvassa suoraan. Itse asiassa sotaan viitataan hyvin lyhyesti vain muutamassa repliikissä, kaiken muun joutuu lukemaan rivien välistä. Petarin masennus, vieraantuneisuus yhteiskunnasta ja laahustaminen kalseaan, mutta rikkaaseen nykyaikaan voidaan nähdä myös yhteiskunnallisena kommentaarina – tosin lukijan omille tulkinnoille jää tässä suhteessa paljon tilaa.

Miroslav Sekulic-Struja on luonut sarjakuvan, jolla kieltämättä on omaperäinen ääni. Hieman kansantaiteelta näyttävä kuvitus tuo rujon itäeurooppalaisen kaupunkimaiseman upealla tavalla esiin, ja hyvä niin, sillä miljöö on hyvin olennainen osa sarjakuvan kerrontaa. Teoksen vahvuus on paljolti sen unenomaisessa ja ilmeikkäässä toteutuksessa, joka luo tarinaan aivan omanlaisensa tunnelman.

Petar itse varmasti jakaa mielipiteitä, hän on päähenkilönä saamaton eikä kovinkaan samaistuttava. Mitä Sekulic-Struja haluaa hahmollaan sanoa on lukijan itsensä tulkittavissa, ja mihin suuntaan tulkinta kääntyy varmasti ratkaisee sen pitääkö sarjakuvasta vai ei. Omasta mielestäni sarjakuva on todella kiinnostava kurkistus hajonneen valtion mielentilaan, mutta samalla jäi vahva tunne, että paljon jäi tästä maailmasta myös minulta ymmärtämättä. Olisisikin todella kiinnostavaa lukea entisen jugoslavialaisen tulkinta teoksesta!

En ole itse suuri taidesarjakuvan ystävä, suoraviivainen kerronta vetoaa minuun melkein aina eniten, mutta Petar & Liza on kyllä pisti raksuttamaan positiivisessa mielessä. Pintatasolla yksinkertainen tarina ja hieman kummallinen päähenkilö antavat tilaa monenlaisille ajatuksille ja hieno kuvitus kruunaa teoksen. Suosittelen lukemaan!

Esimerkkisivu sarjakuvasta

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 317 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!