Uudessakaupungissa rakennettiin vuonna 1922 parkkilaiva Warma, joka jäi lajinsa viimeiseksi. Se purjehti meriä Uudenkaupungin Laiva-Osakeyhtiön lipun alla, sitten ahvenanmaalaisen Gustaf Eriksonin laivastossa. Vuonna 1936 sen matka päättyi myrskyssa saatuihin vaurioihin.
Warman vuonna 1930 tekemä purjehdus Foweystä kaoliinilastissa Genovaan ja sieltä Sisiliaan noutamaan suolalasti, joka päätyi Göteborgiin, on asiantuntija Georg Kåhren mukaan viimeinen syvänvedenpurjehdus, jonka eurooppalainen puinen kolmimastoparkki on kauppamerenkulussa tehnyt. Sen jälkeen meret kuuluivat teräksestä tehdyille höyrylaivoille.
Kirja kertoo Warman vaiheista, erityisesti Uudenkaupungin ajoista. Mukana on paljon mielenkiintoista historiallista aineistoa, kuten miehistön muisteluja, kapteenin kirjeenvaihtoa ja varusteluetteloita. Mielenkiintoista oli myös lukea satamajärjestelyistä määränpäissä ja puutavarakaupasta. Purjelaivojen aikakaudesta kiinnostuneelle kirjassa on paljon mielenkiintoista luettavaa.
Kirjassa on myös kuvaus siitä, miten uusikaupunkilainen kädentaitajaporukka rakensi Warmasta pienoismallin. Kovin pienestä mallista ei ole kyse, mittakaava on 1:10 eli tällä pienoismallillakin on pituutta yli seitsemän metriä.