Opiskeluaikoinani Parnassoa lukiessani (se oli sellaista aikaa) silmiini osui essee Deadwoodista ja erityisesti sen väkivaltaisesta saluunanpitäjästä Al Swearengenista. Mitä ihmettä? Essee tv-sarjasta! Ja kaiken lisäksi kirjallisuuslehdessä!
Parasta katseluaikaa -kirjoituskokoelma on pitkä paluu alkuun. Bulkkisarjojen ja analogisten katseluvälineiden jälkeen television (televisio-sanan laajassa merkityksessä) katselusta on tullut älyllisempää, viihdyttävämpää ja monipuolisempaa. Parasta katseluaikaa kertoo kirjoittajien katselukokemuksista, ja sen podcast-vastineena voidaan pitää esimerkiksi Ylen Television tiiliskivet -sarjaa. Olemme siirtyneet aikaan, jolloin kirjoitamme ja puhumme katsomistamme tv-sarjoista kuin hyvästä kirjallisuudesta.
Parasta katseluaikaa -kokoelman kirjoittajat kertovat sarjoista, jotka ovat tavalla tai toisella vaikuttaneet heihin. Kyösti Niemelä kirjoittaa Sinkkuelämää-sarjasta ja harmittelee sitä, ettei sarjaa keveyden ja hedonismin vuoksi ymmärretty arvostaa tarpeeksi. Mike Pohjola käy läpi Game of Thronesin nousun maailman parhaimmaksi sarjaksi ja tuhon maailman suosituimmaksi – tuntemus, jonka koin itsekin sarjaa katsoessani. Salla Nazarenko kertoo, miksi itki Chernobyl-sarjaa katsoessaan ja miksi koki sarjan niin henkilökohtaisesti.
Parasta katseluaikaa -kirjassa kerrotaan suosituista tv-sarjoista, mutta kirjan kirjoittajat luonnollisesti kuvaavat ainoastaan omaa subjektiivista kokemustaan. Itseäni jäi harmittamaan monen hyvän sarjan puuttuminen ja vastakohtaisesti monen (omasta mielestäni) huonon mukanaolo.
Parasta katseluaikaa -kirjan kirjoittajat eivät muutamaa hajamainintaa lukuun ottamatta ole vaikuttuneet suomalaisesta tv-tuotannosta. Lähimmäs Suomea päästään tanskalaisten Vallan linnake ja Huuto syvyydestä -sarjojen myötä. Sarjoja analysoinut Juha Itkonen arvelee suomalaissarjojen laimeuden syyksi sen, ettei suomalaisissa tv-tuotannoissa käytetä sarjan luojia, showrunnereita, samalla tavalla kuin menestyksekkäissä juuttisarjoissa: ”On vaikea kuvitella, että täällä annettaisiin yhdelle ihmiselle samanlainen valta ja vastuu – – – Kuitenkin on kiistatonta, että kaikkein parhaat sarjat kaikkialla maailmassa syntyvät juuri niin.” Jäämme siis valitettavasti yhä odottamaan hyvää, omaperäistä suomalaista tv-sarjaa.