Pirjo Hassinen: Päiväretki varjojen maahan

Päiväretki varjojen maahan

Olen jo kauan pitänyt kovasti Pirjo Hassisen kirjoista, ja mahtava tuotanto hänellä onkin: vuonna 1991 julkaistun esikoisteoksen Joel jälkeen häneltä on ilmestynyt parin vuoden välein mainioita romaaneita, eikä tämä Päiväretki varjojen maahan tuota edelleenkään pettymystä.

Sen ulkoiset tapahtumat sijoittuvat vuorokauden sisään, mutta muistot ulottuvat sitäkin pidemmälle lähes satavuotiaan Eevan mielessä. Hänen lähtökohtansa ovat lapsuudenperheen suunnattomassa köyhyydessä, mutta niin vain hän on ponnistautunut merkittäväksi vasemmistolaiseksi toimittajaksi ja samalla kokoomuspoliitikon rakastajattareksi.

Nyt hän on lähtenyt Uber-taksikuski Mahmutin kuljettamana vielä kerran vanhoille kotikonnuilleen nähdäkseen ne tuulivoimaloiksi muutettuina. Mutta olennaista on tavata myös naapurin rikkaan kartanon tytär, jota Eeva kutsuu Äpäräksi ja jota kuljettaa hänen poikansa Janne. Tuo Klickin kartano, joka kansan suussa vääntyi Kilkiksi, on vuosien kuluessa myyty useaan kertaan, ja nyt se toimii S-ryhmän hotellina. Keskeiset henkilöt tapaavat ainakin ravintolassa, hotellissa ja hautausmaalla, ja paljon muutakin ehtii mahtua yhteen vuorokauteen.

Kirjassa on vain vähän yli 200 sivua, mutta se sisältää lukuisia siirtymisiä ajassa ja paikassa toiseen sekä roppakaupalla salaisuuksia, niin että hitaampaa lukijaa alkaa jo vähän hengästyttää. Mutta en silti osannut pitää romaania liian täyteen ahdettuna – 98-vuotiaan Eevan ja häntä kahdeksan vuotta nuoremman Äpärän elämät ovat vain olleet sitä tarua ihmeellisempää totuutta, enkä halua tässä avata sen enempää juonen monia käänteitä.

Keskeinen henkilö Eeva on todella mainiosti kuvattu. Häntä ei nähdä hiukkaakaan ihannoituna, vaikka hänen elämänsä monet tragediat voisivat siihen houkutellakin. Ei ihannoituna, mutta ei myöskään inhorealistisena. Ehkäpä ihannoiduin henkilö kirjassa on Kerttu, Eevan edesmennyt sisar, mutta tähänkin on syynsä.

Suosittelen luettavaksi. Hassinen taitaa erinomaisesti lyhyen ja tiiviin muodon, ja kuitenkin sekä henkilöt että ajanjaksot ovat uskottavia ja oivaltavia.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 317 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!