Kiitos viimeisten karanteenivuosien olen eksynyt yhä monimuotoisempien kirjojen pariin. Yksi tällainen on Päiväkirja 29, joka yhdistelee arvoituksia. Exit-sarja on muuten tuttu pakohuonepeleistä ja Päiväkirja 29 on ensimmäinen kirjamuotoinen arvoituskirja.
Kirjan puitejuonena on, että erittäin salainen kaivausprojekti katoaa ja jäljelle jää vain päiväkirja. Lukijan tehtävänä on selvittää, mitä seurueelle tapahtui.
Pelaaja tarvitsee kirjan lisäksi muistiinpanovälineet ja internetyhteyden, pelin arvoituksien vastaukset kun vahvistetaan netin kautta. Nettisivulla on tarjolla kaksi vihjettä arvoitukseen ja myös ratkaisu. Toivottavasti WSOY sitoutuu ylläpitämään sivua, sillä ilman sitä kirjasta ei ole paljon iloa. En ole ihan varma siitä, olisiko kirja toimivampi, mikäli vihjeet ja ratkaisut olisivat vain kirjan takaosassa. Tämä ei tosin poistaisi sitä, että moniin arvoituksiin tarvitaan internetin hakupalveluita.
Arvoituksia kirjasta löytyy kuusikymmentäkolme. Nämä kyllä haastoivat minut tosissaan. Arvoituksen vastaukset siirtyvät usein jonkun toisen arvoituksen osaksi ja kirjaa hyötykäytettään eri tavoin ihan kiitettävästi. Tarinankerronnallinen premissi sen sijaan jää vähän turhan pienelle huomiolle. Olisin kaivannut lisää tarinaa arvoitusten lomaan.
Näin pakohuonepelien noviisina oli hieman pelottavaa hypätä 4/5-vaikeustasoisen pelin kimppuun. Varsinaisessa pakohuonepelissä kun on tiimi, joka on suureksi avuksi eri tehtävien kanssa. Sen lisäksi, että eri pelaajat oivaltavat erilaisia asioita, ideoiden heittäminen henkilöltä toiselta helpottaa suuresti ratkaisua.
Tämänkaltaiselle pelikirjalle olisi ollut varmasti enemmän tilausta koronakaranteenien aikaan. Sinällään se toimii hyvänä viihteenä arvoituksista pitäville. Minun käytössäni Päiväkirja 29 toimi parhaiten arvoitus-pari päivässä, sen sijaan että olisin yhtäjaksoisesti puurtanut kirjan lävitse.