Roope Eronen: Offices & Humans : Tilinpäätös

Offices & Humans : Tilinpäätös

Mitä luolissa asuvat lohikäärmeet tekevät vapaa-ajallaan? Pelaavat tietysti roolipelejä ihmisten seikkailuista toimistoissaan! Roope Erosen Offices & Humans -sarjakuvan lähtökonsepti on näinkin nokkela vitsi. Dungeons & Dragonsin kääntäminen nurinpäin toimii ja vaikka tämä tavallaan yhden vitsin sarjakuva onkin, se vitsi on sen verran huolella toteutettu, että se kantaa albumin verran helposti.

Zum Teufelin julkaisema Tilinpäätös on pieni neliön muotoinen, kauniisiin kangaskansiin sidottu kirja. Siinä on kaksi Huuda Huudan julkaisemaa aikaisempaa Offices & Humans -tarinaa Tie Customexiin (2012) ja Advanced Offices & Humans: Menestyksen avain (2013) ja niiden lisäksi uusi Myyjien taistelu, jossa Dungeons & Dragonsin sijasta versioidaan toista klassikkoa, Magic: The Gatheringia ja muita vastaavia keräilykorttipelejä.

Tarinat liikkuvat kahdella tasolla. Sarjakuvassa kuvataan sekä itse pelaamista että seikkailujen käänteitä ihmisten toimistomaailmassa. Haasteet toimistoissa ovat kiperiä: saatko otettua kopion CV:stäsi ja lähetettyä työpaikkahakemuksen kilpailevaan firmaan? Saatko aikaiseksi vetävän presentaation uudesta innovaatiosta? Syökö videopeliaddiktio kaiken tehokkaan työajan? Pelaamista kuvataan pieteetillä ja niin yksityiskohtaisesti, että se saattaa jopa vähän pitkästyttää, jos pelien maailma on vieras. Minä iloitsin täsmällisestä kuvauksesta. Yksityiskohtiin on paneuduttu ja pelaaminen tuntuu aidolta.

Erosen piirrosjälki on selkeää. Tyyli ja värimaailma sopisivat vaikka lastenkirjoihin. Detaljia on siellä missä sitä tarvitaan, mutta esimerkiksi lohikäärmeiden maailmassa pelaamista edeltävät ulkokuvat ovat rikkaita ja värikkäitä, mutta sisätilat ovat hyvin eleettömiä ja selkeitä. Se luo sopivan vastapainon värikkäästi kuvitetuille roolipelimaailmoille.

Tilinpäätös on kirjana kaunis. On mainiota, että Offices & Humans on saateltu näin yksiin kansiin ja vieläpä uuden tarinan kera. Minullekin konsepti oli entuudestaan tuttu, mutta en ollut aikaisempia albumeita lukenut. Nyt tämä osui kohdalle, kun Kutikuti ry lähetti paketillisen kotimaista nykysarjakuvaa kokeiltavaksi. Hyvä niin: tämä oli mukava tuttavuus.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 319 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!