Irmeli Castrén: Nykynaisen niksit

Muistattehan vanhan klassikon, joka ainakin Äiteellä oli hyllyssä eli Jokanaisen niksikirjan? Itsekin luin sitä jo pienenä, ihan mielenkiinnosta. Siksi tartuinkin tähän vähän epäilevällä asenteella — yllätys, tässä on ajankohtaista asiaa selkeästi kirjoitettuna ja vielä ekologisella asenteella!

Kirja sisältää erinomaisia vanhoja, hyväksi koettuja vinkkejä ja niksejä sekä aivan uusia ideoita kiireisen elämän helpottamiseksi. Osiot on jaettu hyvin ja selkeästi. Kauneudenhoito vie toki osan, mutta tässäkin korostetaan ekologisuutta, mm. oliiviöljy todetaan hyväksi hoitotuotteeksi. Paljon niksejä myös kaikkeen muuhun itsensä hoitamiseen aivan perushygieniasta lähtien. Toinen vähintään yhtä tärkeä ja ainakin itselleni tärkeämpi osa on kodinhoito ja siihen liittyvät asiat, joka viekin ison osan kirjasta eri teemoineen. Pesuaineiden valinnasta ja pyykinpesusta siivoukseen, silitykseen ja kattaukseen asti löytyy erilaisia helpottavia ja hyödyllisiä keinoja. Myönnetään, että itsekin olen jo vuosia käyttänyt sokeripaloja hellan puhdistamisessa ja taikasientä erilaisiin kohteisiin.

Mukavasti lisänä on myös pientä, mutta tärkeää eli miten solmio solmitaan ja pashminahuivi kiedotaan oikein. Kuinka käytetään hammastikkuja, miten käytät ruokailuvälineitä ja katat ne. Miten hoidat kukkia näppärästi ja vaivattomasti. Kuinka pakkaat matkalaukun kätevästi ja helposti. Näiden lisäksi on myös uusi osio: omat vinkit kodinkoneisiin, auton ja polkupyörän perushuoltoon. Näille on taatusti käyttöä!

Pidin erityisesti siitä, että vinkit olivat ekologisia ja esimerkiksi kierrätyksestä lajitteluineen oli oma erittäin selkeä osansa — hienoa! Lisäksi lähes kaikki vinkit ovat myös rahaa säästäviä ja useat tarvittavat aineet löytyvät kotikeittiöstä tai viimeistään lähikaupasta halvalla. Tällaisessa taloudellisessa ja muutenkin kotitekoista sekä omatekemää suosivassa tilanteessa kirjalla on varmasti käyttöä joka taloudessa.

Sanon suoraan, että olin positiivisesti yllättynyt kirjan sisällöstä. Suosittelen tätä tietysti joka kotiin, sekä miehille että naisille. Siinä mielessä kirjan nimeä olisi voinut ehkä miettiä tarkemmin. Nyt nimessä on hieman vähättelyn makua. Erityisen hyvin tämä sopisi kotoa pois ensimmäistä kertaa omilleen muuttavalle nuorelle herralle tai neidille, mielellään etukäteen luettavaksi. Pitäkää kirja siis mielessä, tästä löytyy apu melkein mihin tahansa tilanteeseen. Todettakoon vielä, että itse testasin osan vinkkejä, kaikki vinkit ovat ammattilaisten testaamia ja nämä todella toimivat eli mitään huuhaata joukossa ei ole. Suosittelen, jos sinulla on pesuaineita pari hyllyllistä, kaapillinen siivousvälineitä etkä tiedä, miten siivoaminen sujuisi helposti vaikka kotieläintaloudessa. Apu löytyy tästä kirjasta helposti ja vaivattomasti, sujuvasti esitettynä ja helppotajuisesti kerrottuna.