Aleksi Delikouras: Nörtti : New game

Nörtti 1 : New Game

Aleksi Delikouras teki Youtube-videoita Nörtistä, joita on katsottu ihan järisyttäviä määriä. Nörtti-pätkille on naurettu monen netin äärellä. Oliko yllätys, että Nörtti, DragonSlayer999 kirjoitti päiväkirjaa? Kyllä varmaan. Millainen nuori poika on nörtin sisällä, selviää lukemalla Nörtti : New Game.

Kun sain kirjan käsiini, annoin sen ensin tyttäreni poikaystävälle. En vaan raaskinut heti siihen itse tarttua. Kun aika oli kypsä, otin kirjan ja luin ja luin. Se on ihanaa tekstiä, se kulkee. Tälläisenä keski-ikäisenä naisena oli pikkasen tirkistelijän olo, sillä pääsin kurkistamaan nuoren pojan päiväkirjaan. Päiväkirjatekstit ovat aina niin intiimejä ja tulevat jotenkin niin lähelle. Ne tekevät henkilöstä jotenkin niin tutun. Kirjassa on joitain sanoja, mitä tälläinen täti-ihminen ei ymmärtänyt, mutta onneksi minulla oli tulkkausapua omassa perheessä! Nyt minäkin sitten tiedän uusia sanoja.

DragonSlayer999, mikä on Nörtin nettinimi, viettää aikaansa pääasiassa netissä pelaamalla. Äkkiä ajateltuna hänen käytös, asenne ja kaikki sekoilut ovat ihan kauheita, aikuinen voi vaan sydän sykkyrällä kauhistella, mutta ei! Minusta hän vaan saa lukijan puolelleen, kuten koulun suosituimman pojan ja äitinsä miesystävän. Vaikka häntä kiusataan, hän on ihanan sitkeä ja harvinaisen hauska. Hänellä on aivan uskomattoman fiksuja mielipiteitä, esimerkiksi tupakasta ja alkoholin käytöstä.

Väkisinkin alkaa miettiä, mitä monen hiljaisen pojan päässä saattaa liikkua. Aleksi Delikouras tuo tässä kirjassa hyvin esille koulukiusaamisen, sen miten erilaisuutta ei siedetä, miten kaikki yhdellä joukolla kiusaavat yhtä. Minusta tämä kirja voi hyvin olla herättävä ravistus monelle.

Kirja on helppolukuinen ja suosittelen sitä ihan kaikille, nimenomaan aikuisille ja vaikkapa kaikille opettajille. Helppolukuisuudesta huolimatta siitä jää vahva jälkimaku. Jään odottamaan lisää!