Tommi Liimatta: Nilikki

Nilikki

Ei siis nilkki vaan nilikki, joka kuitenkin on ihan nilkki! Nilikki on Matinlassi, raivostuttavan ärsyttävä, mutta silti on vaan ihailtava, millä järjestyksellä ja logiikalla niitä hämäriä bisneksiä suorittaa.

Tommi Liimatta on sellainen tekstinikkari, jota ei lueta yhdeltä istumalta. Jokainen sivu on niin runsas ja yltäkylläinen, että välillä on pysähdyttävä märehtimään. Teksti on niin ihanan oivaltavaa, että miten joku ihan päivänselvä, tavallinen asia on kuvattu niin hersyvästi.

Matinlassin lisäksi sivuilla seikkailee myös Satu, Matinlassin tyttöystävä. Liimatan aikaisemmasta kirjasta Muovikorvo tuttu Sunnarborg. Matinlassin äiti ja äidin miesystävä Pekka. Matinlassin ystäviä. Mielenkiintoisia henkilöitä, jokainen.

Liikutaan Pohjois-Suomessa, enimmäkseen Rovaniemellä ja puhutaan murretta. Sanotaan asiat suoraan. Silti voidaan olla ihan missä tahansa.

Tästä kirjasta ei osaa sanoa mitään tyhjentävää. Se on vain luettava ja sen jälkeen olo on paljon mukavampi. Ihan vaikka sen takia, että se teksti vaan on niin mahtavaa.