Sir Arthur Conan Doyle: Neljän merkki

Sherlock Holmesin kokaiinintäyteinen hiljaiselo päättyy, kun nuori Mary Morstan tulee pyytämään häneltä ja tohtori Watsonilta apua omituiseen mysteeriin. Maryn isä on kadonnut 10 vuotta aiemmin jäljettömiin, ja viimeiset vuodet Mary on saanut vuosittain arvokkaan helmen salaiselta lähettäjältä. Asialla näyttäisi olevan yhteys Maryn isän vaiheisiin armeijan palveluksessa Intiassa. Kun Holmes ja Watson lähtevät hoitamaan neiti Morstanin asiaa erikoislaatuisen herra Sholton luo, paljastuu murha, jonka ratkaisemiseen tavallisen poliisin taidot eivät riitä. Onneksi asialla on kuitenkin itse salapoliisien kuningas Sherlock Holmes, jolta yksikään johtolanka ei jää huomaamatta!

Seikkailut siirtomaissa tuovat ripauksen kolonialistista eksotiikkaa tarinaan, joskin ajalle tyypilliseen tapaan se on myös melkoisilla ennakkoluuloilla ja suoranaisella rasismillakin ryyditettyä. Kuten Neljän merkin kääntäjä Jussi Korhonenkin selityksissään toteaa, tämä hieman ikävämpi näkökulma ei jäänyt kaikilta aikalaislukijoiltakaan huomaamatta.

Sherlock Holmesin nokkeluudelle ja huomiokyvylle ei taida vertaistaan löytyä. Mutta ei tohtori Watsonkaan hölmö ole, vaikka monesti häntä vähän yksinkertaisena ja hidasjärkisenä pidetäänkin. Watsonin tehtävänä on tuoda Holmesin rinnalle ripaus inhimillisyyttä ja aitoja tunteita — Neljän merkin päätteeksi Watson onkin päätymässä naimisiin.

Neljän merkkiä kirjoittaessaan Sir Arthur Conan Doylen tarkoituksena ei ollut tehdä salapoliisistaan kirjojensa vakiohahmoa, mutta toisin kävi: Sherlock Holmes on klassisen salapoliisijännityksen tunnetuimpia ja suosituimpia hahmoja, eivätkä ihailijat antaneet Conan Doylen luopua salapoliisistaan, vaikka hän sitä monesti yrittikin. Holmes ja hänen uskollinen aisaparinsa tohtori Watson seikkailivat neljässä romaanissa sekä kymmenissä novelleissa (joiden uusi, hieno suomennos Sherlock Holmes: Kootut kertomukset on myös arvioitu Kirjavinkeissä). Kirjojen kansien välistä Holmes ja Watson ovat matkanneet myös useasti TV-ruudulle ja valkokankaalle; itse asiassa Holmes pitään nimissään Guinnessin maailmanennätystä maailman eniten filmattuna hahmona. Uudemmilla filmatisoinneilla ei enää ole juuri mitään tekemistä Conan Doylen alkuperäisten tarinoiden kanssa.

Neljän merkki jatkaa Kirjavinkkien Rikoksen ABC -sarjaa.