Marokkolainen Rashid on köyhä ja toivoton. Hänellä on vaimo ja lapsi elätettävänään, eikä kotikaupungissa ole töitä. Hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä etsimään onneaan laittomana siirtotyöläisenä Euroopasta, tarkemmin sanoen andalusialaisilta vihannesfarmeilta. Paperittoman siirtolaisen elämä on ankaraa — käytännössä Rashid elää kumppaneineen täydessä orjuudessa. Rashid päättää paeta Barcelonaan, mutta turvaton ja epätoivoinen elämä ilman mitään ihmisoikeuksia jatkuu sielläkin.
Ville Tietäväisen Näkymättömät kädet on tämän syksyn kuumimpia tapauksia kotimaisessa sarjakuvassa. Tietäväinen on tehnyt työtä sarjakuvaromaaninsa eteen viiden vuoden ajan, ja hänen valtava panostuksensa näkyy huikeana työn tuloksena. Pohjatyö on tehty huolella ja Tietäväisen kuvasto on ilmeisen autenttista. Tummasävyinen piirrosjälki ja elokuvamaiset leikkaukset kuljettavat Rashidia hänen synkällä matkallaan Marokosta Barcelonaan. Tietäväinen tuo laittomien siirtolaisten inhimillisen hädän ja kurjuuden niin suoraan silmille, että karskimpikin lukija joutuu miettimään, voiko tämä olla totta. Rashidin tarina on pysäyttävä, liikuttava, suorastaan karmea. Sitä on lähes mahdoton laskea käsistään.
Näkymättömät kädet ei ole pelkkä fiktiivinen sarjakuvaromaani. Se on polttavan ajankohtainen kuvaus siitä, kuinka heikot jäävät vahvojen jalkoihin tämän päivän kilpailuyhteiskunnassa. Joku tuottaa aina halvemmalla. Aina löytyy joku, joka tekee joka tapauksessa. Ihmisten hätää hyväksikäytetään armotta. Näkymättömät kädet on myös ymmärtäväinen kertomus afrikkalaisen islamin ja eurooppalaisen kristinuskon, kahden toisilleen vieraan kulttuurin, kohtaamisesta ja kohtaamisen vaikeudesta. Tässä on sellaista vakavasti kantaaottavaa uutta sarjakuvaa, joka ei kalpene missään kansainvälisessäkään vertailussa. Näkymättömät kädet on todellinen mestariteos — suosittelen poikkeuksellisen vahvasti!