Iron Sky on ehdottomasti kunnianhimoisin ja rohkein suomalainen elokuvahanke tähän mennessä. Se on aito suomalainen high concept -elokuva, eli elokuva, joka myy itsensä jo perusideallaan. Kuussa on natseja? Myyty!
Jos Iron Sky olisi Hollywood-elokuva, sillä olisi 100 miljoonan euron budjetti, jolla kelpaisi tehdä erikoistehosteita ja palkata huippunäyttelijöitä. Sen sijaan Iron Skytä tekivät puolituntemattomat suomalaiset, joilla oli vaatimattomat meriitit ja lopulta, kovan työn jälkeen, 7,5 miljoonan euron budjetti.
Tässä kirjassa elokuvan tekijät kertovat, miten tämä kaikki onnistui. Ääneen pääsevät ohjaaja Timo Vuorensola, tuottaja Tero Kaukomaa, tehostemestari Samuli Torssonen, yhteisöpäällikkö Jarmo Puskala, sosiaalisen median päällikkö Pekka Ollula ja tiedottaja Janos Honkonen.
He kertovat, miten Iron Sky saatiin aikaiseksi: miten erikoistehosteet tehtiin, miten rahoitus raavittiin kasaan, miten yhteisöä hyödynnettiin elokuvan tekemisessä, miten käsikirjoitus syntyi, miten elokuvaa markkinoitiin perinteisillä ja uudemmillakin tavoilla ja niin edelleen.
Näin tehtiin Iron Sky on hyvä ja tiivis katsaus siihen, miten Iron Sky syntyi. Se on oivallista luettavaa sekä kaikille tästä elokuvasta kiinnostuneille että yleisemmin elokuvatuotantojen taustoista kiinnostuneille. Kirja esittelee hyvin sen, miten yhteisöllisyyttä ja sosiaalista mediaa voi hyödyntää tehokkaasti elokuvan markkinoinnissa ja tekemisessä ja siksi on hyödyllistä luettavaa kaikille elokuvien tekemisestä kiinnostuneille.