Jokaisen muusikon pitää päättää, ottaako asioista selvää vai luottaako siihen, että kaikki alan toimijat ajattelevat sopimuksia tehdessään aina ensisijaisesti muusikon etua. Valitettavasti harrastelijamainen suhtautuminen ammatillisiin sopimuksiin kostautuu helposti.
Musiikkibisnes ja musiikin julkaiseminen on muuttunut nopeasti viimeisen vuosikymmenen aikana erityisesti erilaisten suoratoistopalveluiden vallattua perinteisen levymyynnin markkinat. Muutos on johtanut siihen, että Muusikon sopimusoppaan ensimmäinen versio vuodelta 2011 on auttamattomasti vanhentunut ja siksi on hienoa, että musiikkojen sopimusasioita näköalapaikalta tarkkaileva Lottaliina Pokkinen on kirjoittanut kirjastaan uuden ajanmukaistetun version.
Opas kertaa aluksi sopimusoikeuden ja tekijänoikeuksien peruslähtökohdat helppotajuisella ja käytännönläheisellä tavalla muusikon näkökulmasta ja käy sitten läpi yleisimmät muusikon ammatissaan kohtaamat sopimukset eli esiintymissopimukset sekä äänitetuotannon sopimukset. Keikkasopimukset käsitellään yksityiskohtaisesti niin palkansaajan kuin yrityksenä ammattiaan harjoittavan artistin näkökulmasta ja Pokkisen lisäksi ääneen pääsevät useat kirjaa varten haastatellut pitkän linjan suomalaiset muusikot, jotka kertovat käytännön esimerkkejä omilta uriltaan.
Äänitetuotannon sopimukset käydään myös yksityiskohtaisesti läpi painottaen perinteistä levytyssopimusta ja sen sisältämiä tekijänoikeuksien luovutuksia unohtamatta kuitenkaan master- ja joint venture -sopimuksia, jotka nykyään ovat paljon käytettyjä tapoja julkaista musiikkia äänitteiksi perinteisen levytyssopimuksen rinnalla. Muista artistille tärkeistä sopimuksista esiin nostetaan omina kappaleinaan kustannus- ja managerisopimukset, joiden merkitys ei ole ihan yhtä kriittinen kuin esiintymistä ja äänitteiden julkaisua koskevien sopimusten, mutta jotka ovat myös arkipäivää esiintyville taiteilijoille.
Muusikon sopimusopas keskittyy nimensä mukaisesti muusikoiden sopimuksiin mutta monet perusasiat niin esiintymis- kuin tekijänoikeuksien luovutussopimuksista koskevat paljon laajempaakin taiteilijakuntaa ja kirja on hyvä perusteos näihin aihepiireihin. Toki muusikoille kirjan pitäisi olla pakollista lukemista mieluummin jo ennen uran muuttumista harrastuksesta ammatiksi. Kirjan lukemalla muusikoiden kanssa toimivien on myös mahdollista tavoittaa niitä näkökulmia ja ongelmia, jotka liittyvät artistien sopimuksiin ja niiden laatimiseen. Viihdyttävästi ja välittäen kirjoitettu teos, jota voin lämpimästi vinkata.