Rutger Bregman: Moraalinen kunnianhimo

Moraalinen kunnianhimo

Hollantilaisella menestyskirjailijalla Rutget Bregmanilla on vahva teesi: suurin hyödyntämätön luonnonvara maailmassa on lahjakkaiden ihmisten inhimillinen kapasiteetti. Miksi me emme tee enemmän maapallomme, yhteiskuntamme, ihmiskuntamme hyväksi? Miksi tyydymme vähempään kuin maapallon pelastamiseen? Kirjan otsikko Moraalinen kunnianhimo alleviivaa Bregmanin eetosta: haluatko olla historian oikealla vai väärällä puolella.

Rutger Bregman hakee esimerkkejä historiasta. Orjuutta pidettiin vuosituhansien ajan ihmisille luonnollisena lähes kaikkialla maailmassa, mutta sitten noin 300 vuotta sitten muutamat alkoivat kampanjoida orjuuden kieltämistä vastaan. Muutamista kasvoi kansanliike, ja vaikka esimerkiksi Britannialle orjakauppa oli erittäin tuottoisa kansantalouden moottori, vähitellen yleinen mielipide kääntyi sitä vastaan. Orjuuden vastaisesta liikkeestä alkoi siitä muitakin ihmisoikeusliikkeitä. Bregman käsittelee muun muassa naisasialiikettä, mustien kansalaisoikeusliikettä, eläinoikeusliikettä, toisen maailmansodan vastarintaliikkeitä ja niin edelleen. Bregmanin esimerkit ovat innoittavia. Yhdelläkin ihmisellä on väliä suuren muutoksen eteenpäin tuuppaamisessa.

Mutta miten saada lahjakkaat ja luovat ihmiset tekemään hyvää ympärilleen sen sijaan että he tyytyisivät tuottamaan materiaalista voittoa itselleen? Jotenkin heidän ihonsa alle on päästävä. Bregman löytää yhden tavan ylitse muiden: pyydä mukaan, näytä esimerkkiä. Kaikista meistä ei voi tulla jonkin suuren aloittajia, mutta toisten ihmisten esimerkillä voi olla ratkaiseva vaikutus. Bregman yllyttää, vaatii löytämään ne itselle sopivimmat tavat vaikuttaa yleiseen hyvään. Nykytilaan ei saa tyytyä. Mutta toki Bregman muistuttaa myös ylenpalttisen idealismin varjopuolista: lopultakin elämässä on kyse siitä, että tekee parhaansa, mutta myös ilolle ja nautinnoille pitää olla paikkansa.

Moraalinen kunnianhimo onnistuu tavoitteessaan olla innostava ja myös toisaalta vähän epämukavuutta ja riittämättömyyden tunnettakin aiheuttava teos. Suosittelen kaikille, jotka tarvitsevat sysäystä maailmanparannukseen, ja etenkin niille, jotka luulevat etteivät tarvitse!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 317 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!