Neville Colvin, Jim Holdaway, Peter O’Donnell ja muut: Modesty Blaise 60 vuotta

Modesty Blaise 60 vuotta

Oi kunpa mä oisin Willie Garvin, miesten mies, nopein ja varmin.
Ja jos mä oisin Willie Garvin, unelmieni naisen, Modesty Blaisen, kanssa kulkisin.

Ote on Tommi Läntisen laulusta Modesty Blaise. Turkulaiselle viisaudelle ei voi kuin nostaa hattua, sillä Modesty Blaise ja hänen uskollinen kumppaninsa Willie Garvin ovat kiehtovaa seuraa.

60-vuotisjuhlien kunniaksi Jalava on julkaissut sarjakuva-albumin Modestyn ja Willien seikkailuista.

Modesty Blaise on Peter O’Donnellin ja Jim Holdawayn luoma hahmo. Modesty oli nimetön orpotyttö, joka joutui selviytymään jo pienestä pitäen yksin. Hän rikastui – paremman sanan puutteessa – eettisellä rikollisuudella: hän ei hyväksynyt huumeita tai prostituutiota. Uskolliseksi kumppanikseen ja oikeaksi kädekseen hän löysi Willie Garvinin. Eläkkeellä parivaljakko autteli Britannian tiedustelupalvelua ja tyydytti samalla seikkailunhaluaan.

O’Donnellin ja Holdawayn sarjakuva vahvasta naissankarista oli hyvin suosittu. Sarjakuvasta tehtiin myös elokuva, mutta lienee parempi, ettei elokuvasta puhuta enempää. O’Donnell kirjoitti sankarittarestaan lisäksi romaaneja, ja muistan niitä itsekin lukeneeni.

Jalavan juhla-albumissa on kuusi tarinaa kolmelta eri piirtäjältä. Minulle tutuin on Enrique Romano, joka oli tuotteliain Modesty-piirtäjä. Piirtäjästä riippumatta jokaisessa tarinassa Modesty on elegantisti suihkussa tai muutoin vähissä vaatteissa. Olkoon se leimallista ajankuvalle. Joka tapauksessa, vaatteista tai niiden puutteesta huolimatta Modesty ja Willie ovat yhä laulun arvoisia.