Katie Daynes: Mistä vauvat tulevat? & Mistä sade tulee?

Tässäpä taas oiva annos faktatietoa sitä varmasti janoaville pienille ihmisille. Kun toteutus on näinkin silmää miellyttävä, kirjan perusajatus fiksu ja kaiken kukkuraksi luukkuja löytyy joka aukeamalta liki kymmenen, viihtyy tämän parissa sekä aikuinen että lapsi. Ja uutta opitaan väistämättä, meillä ainakin niin äiti kuin poikakin.

Vaikka kesällä kolme vuotta täyttävä lukukumppanini kyseleekin jo paljon asioita, pysytään vielä melko yksinkertaisella tasolla, eikä vastausten antaminen toistaiseksi ole tuottanut ongelmia. Mutta aivan varmasti sekin päivä vielä koittaa, että vastauksia saa mietiskellä tai että niitä ei edes omasta takaa löydy. Näinpä onkin hienoa, että tällaisia pienten lasten tietokirjoja yhä julkaistaan, eikä vain oleteta, että Googlehan se on, joka pulmat ratkaisee.

Nyt esittelemäni kaksikko pureutuu ihan mielenkiintoiseen teemaan kumpikin, joskin itse innostuin enemmän teoksesta, joka käsitteli vauvoja, niin ihmis kuin eläin sellaisia. Sen kuudella aukeamalla käydään läpi kymmenittäin kysymyksiä alkaen siitä, mistä ja miten vauvat tulevat ja päättyen siihen, miten ne kasvavat ja mitä niistä lopulta kehkeytyy. Ihmisvauvoista ammattilaisia, nuijapäistä sammakoita ja pehmoisista pennuista jotakin aivan muuta. Lisäksi pohditaan itse syntymää sekä elämän ensimmäisiä tarpeita. Kaikkea mielestäni juuri sopivan lapsiystävällisesti ja ymmärrettävästi.

Teemana täysin toisenlainen sade on sekin esitelty kirjassaan sangen monipuolisesti ja kiinnostavasti. Liikkeelle lähdetään teoksen nimikysymyksestä eli pohditaan sitä, mistä sade tulee. Seuraavaksi mietitään sateenkaarta, sitten aurinkoa, salamointia ja ukkosta, tuulta ja lopulta lumisadetta. Näin ollen tämä kirja antaa paljon sääilmiöistä kiinnostuneille lapsille.

Kuten sanottua kaksivuotias tuntuisi vielä hieman nuorelta pohtimaan suurinta osaa kirjojen kysymyksistä, mutta muutaman vuoden vanhemmalle nämä iskevät varmasti. Kaiken kaikkiaan laadukas kirjakaksikko, jota suosittelen mielelläni.