Suosittu Minecraft-peli tarjoaa myös oivallisen ympäristön opetella ohjelmointia monin eri tavoin. Minecraft on mainio ympäristö, koska yksinkertaisilla ohjelmilla on mahdollista saada aikaan mielenkiintoisia asioita – ohjelmien tulokset ovat vähän toista luokkaa kuin aikoinaan Commodore 64:n BASICilla näpertäessäni.
Kirjassa neuvotaan, miten suositun lapsille suunnitellun Scratch-ohjelmointikielen saa toimimaan Minecraftin kanssa. Sen jälkeen on mahdollista luoda Minecraft-maailmaan rakennelmia Scratchissa.
Kovin monimutkaisia asioita Scratchilla ei kuitenkaan voi tehdä – ainakaan tämän kirjan mukaan – joten on aika siirtyä eteenpäin. Kirja neuvoo, miten Python-ohjelmointikieltä voi käyttää Minecraftin kanssa vuorovaikuttamiseen. Pythonin käyttäminen on vähän vaikeampaa, mutta ilmaisuvoimaa on paljon enemmän.
Kolmas aihepiiri on kenties mielenkiintoisin: ComputerCraft. Se on Minecraftin modi, joka lisää peliin tietokoneita. Näitä tietokoneita voi ohjelmoida Lua-kielellä Minecraftista poistumatta. ComputerCraftin maailma avaa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia, kun tietokoneita voi yhdistää toisiinsa tietoverkoilla, ohjata liikkuvia tietokoneita eli kilpikonnia ja niin edelleen.
Kirjan esimerkit ovat kiinnostavia ja niillä pääsee mukavasti alkuun. Jatko onkin sitten pieni haaste nuoremmille lukijoille, sillä suomenkielistä ohjeistusta on tarjolla vähänlaisesti. Englantia osaava löytää toki runsaasti ohjeita. Tämän kirjan parissa saa kuitenkin aikaa kulumaan vallan mukavasti.