Veli-Pekka Hänninen: Minä, vakuutusetsivä

Reko Laulumaa on joidenkin todella vihaama mies: hän tutkii vakuutusyhtiöiden asiakkaiden vakuutuspetoksia. Pahinta on, että hän on vakuutusetsivänä aika hyvä työssään ja yllättää kerrankin 90 prosentin selkäinvalidin kiipeilemässä talonsa katolla kuin pieni orava. Kun sama kaveri putoaa katolta, riita onkin valmis. Onko halvaantuneelle miehelle maksettava taas korvauksia? Vakuutusyhtiö on toki sitä mieltä, ettei pidä. Töitä hänelle tarjoaa yleensä Kullervo-yhtiö, kuten tässäkin tapauksessa.

Kullervo-vakuutusyhtiössä puhaltavat aina kylmät tuulet ja korvauspolitiikkaa ihmettelevä Reko alkaa hiljalleen samaistua asiakkaisiin. Varsinkin kun saksalainen suuryhtiö ostaa Kullervon osakekannan ja entiset työtoverit sekä johto eivät enää mieluusti käyttäisi Laulumaan palveluksia. Lisäksi heillä alkaa olla varsin kallis maku Jaguareista aina omaan saareen asti. Jossakin on jotain mätää, arvelee kaikki konnankoukut jo tunteva mies. Niinpä hän aloittaakin yhden miehen sodan suuryhtiötä vastaan.

Minä, vakuutusetsivä sisältää varsin mustaa huumoria ja tragikoomisia tapahtumia, veijariromaaniksi tämä on luokiteltu, mutta itse pidän tätä enemmänkin puolihumoristisena opuksena. Monessa tapauksessa tässä kerrotaan asioista, jotka ovat ihmiselle kovin läheisiä: loukkaantumisesta, vammautumisesta – ja kuolemasta. Onneksi Laulumaan hahmo lopulta pyrkii kuitenkin jonkinlaisen oikeudenmukaisuuden tapahtumiseen, vaikka välillä ehkä aivan lain rajoja hipoen.

Itse ainakin luin tämän mielelläni välipalana, mustalla huumorilla kuorrutettuna tapahtumarikkaana yhden miehen taisteluna suurempaa ja rahakkaampaa yhtiötä vastaan, myös muiden puolesta. Tämä olikin kirjan parasta antia eli mitään suurta romaanikirjallisuutta tämä ei ole, mutta ottaa taatusti paikkansa eräiden aikaisemmin vuosittain ilmestyneiden veijariromaanien rinnalla – tämä oli mielestäni jopa parempi. Sillä kukapa rakastaisi nykytilassa vakuutusyhtiöitä saati sitten korvausjärjestelmiä yleensä… Suosittelen hurttia huumoria kaipaavalle, joka kokee olevansa mielellään pienen ihmisen puolella byrokratian rattaissa.