Mobiilipelit ovat viimeisen vuosikymmenen ajan olleet suomalaisen peliteollisuuden lippulaiva, joka on myös huomattu kansainvälisesti. Siksi on ymmärrettävää, että mobiilipelaamisen historiaa ja siihen liittyviä ilmiöitä on tarve tallentaa myös kirjalliseen muotoon. Tämä on tietokirjailija Juho Kuorikosken tavoitteena hänen uutuuskirjassaan Matopelin perilliset.
Kirjan esitystapa on perinteinen eli kronologisesti lähtöpisteestä alkaen historiassa etenevä. Suomalaisen mobiilipelaamisen lähtöpisteeksi Kuorikoski on määritellyt Taneli Armannon Nokialle koodaaman Matopelin, josta meillä kaikilla keski-iän saavuttaneilla matkapuhelinjätti Nokian suuruuden päivät vielä muistavilla on takuulla elävät muistikuvat. Matopeliä käydään läpi tuotteena ja pelinä myös Armantoa itseään haastatellen ja pelin jännittävä tausta dokumentoidaan kirjassa mainiosti.
Matopelin jälkeen Kuorikoski esittelee kronologisesti suomalaisen mobiilipelisuunnittelun evoluutiota WAP-teknologian ja Nokian N-Gagen peleistä ja pelisuunnitteluyrityksistä kohti Java-pelejä ja Applen App Storea, joka lopulta teki suomalaisista mobiilipeleistä kansainvälisiä menestyksiä samalla, kun se ratkaisi mobiilipelien alkutaipaletta riivanneen haasteen pelien jakelusta kuluttajille. Rovion Angry Birds ja Supercellin menestyspelit saavat paljon palstatilaa, mutta teos esittelee myös näiden jättien varjoissa menestyneitä pelejä ja pelitaloja ja sitä, miksi juuri nämä toimijat saavuttivat menestystä.
Matopelin perilliset päättyy pohdintaan mobiilipelaamisen tulevaisuudesta ja siihen, mitä mobiilipelaamisen kultaisen sukupolven saavuttaman menestyksen jälkeen alalla tapahtuu Suomessa. Kuorikoski ei sentään yritä ennustaa tulevaisuutta, mutta hänen haastattelemansa nimekkäät suomalaiset pelialan menestyjät ovat yhteen ääneen sitä mieltä, että alan huippua ei Suomessa ole vielä saavutettu ja että meillä on erinomaiset mahdollisuudet mukautua tulevaisuuden muuttuvaan mobiilipelimarkkinaan ja jatkaa siten menestystä, jonka olemme saavuttaneet.