Ajatellaan kuitenkin nyt vain työntekijää, siis itseämme. Jos sinä käytät paljon aikaa kirjoittamiseen, eikö olisikin mielekästä, että tekstisi täyttäisivät mahdollisimman hyvin tehtävänsä ja kenties jopa erottautuisivat muiden tekstien joukosta, että niitä todella luettaisiin ja niillä olisi vaikutusta?
Ja eikö olisi vielä mielekkäämpää, että oppisit katsomaan ainakin osaa työelämän pakollisista teksteistä uusin silmin – innostumaan niistä ja niiden kirjoittamisesta ihan aidosti!
Valtaosa suomalaisista työntekijöistä kirjoittaa työssään paljon töissä, ja työelämätekstien tuottaminen on suhteellisen puuduttavaa puuhaa. Sähköpostit, raportit, muistiot ja kokouspöytäkirjat ovat sitä päivittäistä pakkopullaa ja siihen lisäksi erilaisia verkkosivuille ja someen julkaistavia kirjoituksia ja tekstejä vielä päälle. Urpu Strellmanin ja Kimmo Svinhufvudin kirjoittama Kupliva kirjoittaminen tarttuu kunnianhimoiseen tehtävään; miten työelämän arkipäiväisistä teksteistä kykenee tekemään kiinnostavampia sekä itselleen että lukijoille.
Kirjassa esitellään ensin erilaisia tekniikoita tekstin tehokkaaseen tuottamiseen Aristoteleen vaikuttavan retoriikan tekijöistä Chip ja Dan Heathin SUCCESS-malliin sekä Robert Cialdinin markkinoinnin teoriaan, joita sitten käytännössä sovelletaan tekstien parantamiseen. Työelämän tekstilajit käydään myös yksi kerrallaan kattavasti läpi. Uusia ajatuksia annetaan niin sähköpostien, oikeaoppisten tiedotteiden kuin työhakemustenkin laatimiseen, ja lopuksi kerrataan vielä tärkeimmät kohdat siitä kaikkein kiinnostavimmasta eli kielenhuollosta.
Kupliva kirjoittaminen on kirjoitettu niin, että lukija todella innostuu kirjoittamisesta, ja kirjoittajat onnistuvat tavoitteessaan tehdä työelämän kirjoittamisesta kiinnostavampaa. Runsaat esimerkit auttavat sekä tekstin tuottamisen mallien kuin eri tekstilajien ominaisuuksien hahmottamisessa, ja kirjassa käytetty kieli ja tapa ilmaista asioita tekevät lukukokemuksesta viihdyttävän. Tätä kirjaa voin lämpimästi suositella kaikille meille, jotka tuotamme tekstejä työelämässä päivittäin, ja yritämme epätoivoisesti saada kirjoittamamme viestit tehokkaasti kuuluviin tavalla, joka myös meitä itseämme motivoi.