Kolme vuosikymmentä luokanopettajana toiminut Maarit Korhonen on kyllästynyt kuulemaan, että yhteiskunnan ja nuorison ongelmat johtuisivat koulujärjestelmästä. Opettajat tekevät parhaansa, mutta kaikkeen eivät yhden ihmisen resurssit riitä, kun luokassa on 25 karjuvaa lasta omine erityistarpeineen — maahanmuuttajia, huostaanotettuja, keskittymishäiriöisiä, syömishäiriöisiä ja niin edelleen. Koulun vika? on melkoisen hurja johdatus alakoulun opettajan lähes kaoottiseen arkeen.
Vaikka Koulun vika? onkin räväkkä ja kaunistelematon pamfletti, ei Maarit Korhonen syyttele liiaksi ketään. Keskiössä on nimittäin se tärkein: lapsi ja hänen tarpeensa. Lapset tulevat erilaisista elinpiireistä ja sosiaalisista olosuhteista, heillä on erilaiset valmiudet opiskeluun ja kaikkiaan elämiseen toisten kanssa. Korhosen tarkemmin käsittelemät oppilaat ovat tietoisestikin valittu edustamaan oppijoiden koko kirjoa, ja melkoisia asioita lapset ovatkin ehtineet kokea jo alakouluikäisinä. Korhonen toteaa kirjan henkilöiden olevan kuvitteellisia, mutta taustamateriaalin totta.
Koulun vika? on aiheeltaan tärkeä teos. Se on myös verrattain helppolukuinen ja kirjoitettu varsin lennokkaalla tyylillä. Ajateltavaa Korhonen tarjoaa enemmän kuin valmiita ratkaisuja. Eikä valmiita ratkaisuja tietenkään pidäkään tarjota, sillä jokaista lasta olisi kohdeltava mahdollisimman yksilöllisesti ja henkilökohtaisia tarpeita huomioiden. Kaikkiaan Maarit Korhonen tarjoaa yhden painavan puheenvuoron syksyn koulutuspoliittiseen keskusteluun. Suosittelen!