Marie Kondo: KonMari : siivouksen elämänmullistava taika

KonMari

Japanilainen Marie Kondo aloitti jo viisivuotiaana naistenlehtien lukemisen ja ihastui niiden sisustuskuvien siisteihin ja tyylikkäisiin koteihin. Hän alkoi järjestellä vimmatusti omia ja perheenjäsentensä huoneita, kunnes ymmärsi, että sotkuisuuden syynä oli tavaramäärä. KonMari, tavaroiden järjestelytavan nimi, tulee Marie Kondon nimestä. Kondo uskoo, että tavaraa vähentämällä ja kotiaan siistimällä, siistii samalla psyykettään ja löytää rauhan.

Kondo johtaa nyt ammattijärjestelemisen yritystä Tokiossa ja pitää asiakkailleen yksityiskursseja, joilla opettaa KonMari-tekniikkaa. Kirjassa Kondo antaa paljon esimerkkejä menneisyydestään tai asiakkaidensa tapauksista. Vaikka Kondo on toiminut mielestäni useaan kertaan väärin heittäessään perheenjäsentensä tavaroita pois hyvää tarkoittaen, ei hän itse kyseenalaista menetelmiään.

Kirja on nopeasti luettu ja se innostaa karsimaan tavaraa ja järjestelemään kotia. Uskon toki Kondon väitteeseen, että olo on kevyempi, kun huoneiston pinnat ovat vapaana tavaroista ja roinasta, mutta itse en ole vielä valmis luopumaan niin paljosta.

Suosittelen kirjaa kaikille sisustamisesta ja kodin laittamisesta kiinnostuneille.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »